KRISTIANSAND: Dermed blusser det opp til ny konflikt.

– Vi er absolutt like glade i naturen som alle andre mennesker, og har også sterke følelser for Baneheia, sier Astrid Staalesen, leder av Rådet for funksjonshemmede i Kristiansand.

Anleggsveien fra Grim til det populære badevannet utløste i fjor høst hakeslepp blant turgåere, og ble deretter vedtatt fjernet i sin helhet.

Det skjedde etter at en aksjonsgruppe mente de grove naturinngrepene ødela steintrappen og den smale stien, som Oscar Wergeland fikk anlagt på slutten av 1800-tallet.

I FJOR SOMMER: Slik husker man stien ned steintrappen fra 3. til 2. Stampe før anleggsmaskinene gjorde inntog i fjor høst. arkivFOTO: LARS HOEN Ny behandling

– Det fantes jo ikke rullestoler den gang. Hvis Wergeland hadde laget stien i dag, ville han gjort den tilgjengelig for alle. Det går an å si «ja takk, begge deler», og tenke at vi nå lever i en annen tid, mener Staalesen, som har mottatt en rekke henvendelser fra rullestolbrukere.

Nå har hun fått politikerne til å se på saken med nye øyne. Om et par uker blir det befaring, og mye tyder på at det blir en permanent vei for rullestoler og barnevogner.

– Kristiansand ønsker å være en by som er tilgjengelig for alle, da må vi også legge det flotte turområdet i Baneheia til rette, mener Grete Kvelland Skaara (KrF), leder av byutviklingsstyret.

Kan bruke lysløypa

Da demningen måtte repareres ble det laget en 500 meter lang anleggsvei fra Grim-siden. Spesielt den siste biten forbi 2. Stampe fyrer opp motstanderne, som også hevder å ha mange i ryggen.

De viser til at rullestolbrukere kan ta seg inn til sørenden av Stampa via lysløypa, selv om dette er en til dels bratt omvei.

– Denne veien åpner ikke noe nytt område for rullestolbrukere. Akkurat det lille stykket forbi 2. Stampe er så særegent at det blir et for brutalt inngrep i forhold til nytten, mener Knut Hoven, aksjonsleder og nær nabo til Baneheia.

– Tror du ikke Wergeland ville laget veien fremkommelig for alle i dag?

– Jeg tror Wergeland ville satt pris på at man gjorde Baneheia tilgjengelig, samtidig som man tok vare på kulturminner som ble laget den gang, og som er bygd og stablet for hånd, svarer Hoven.

Han vil gjerne gjøre andre deler av Baneheia farbar for rullestolbrukere, for eksempel utsiktspunkter og en forbindelse til Ravnedalen.

FIKSET DEMNINGEN: Nå er det ikke lenger fare for at demningen ved det populære badevannet Stampa skal briste. FOTO: Vegard Damsgaard. «Pyntet bruden»

Aksjonslederen er dessuten kritisk til at kommunen nå har tildekket anleggsveien med jord på sidene og sådd gress.

– De har «pyntet bruden» før befaringen med politikerne. Det synes vi er snodig, så lenge det har vært så klare signaler på at veien skal fjernes. Parkvesenet har åpenbart ønsket denne veien hele tiden, mener Knut Hoven.

Reparerer demningen

I fjor sommer måtte demningen ved sørenden av 3. Stampe sikres etter at det var observert at muren hellet utover på et bestemt punkt. NVE påla kommunen å reparere, og det ble anlagt en bred anleggsvei som vakte reaksjoner.

Den tre meter brede steinkonstruksjonen er totalt 60 meter lang. Prisen ble estimert til nærmere 700.000 kroner, men det blir ifølge parksjefen en solid overskridelse.