KRISTIANSAND: Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line, går hardt ut mot havnestyret ved Kristiansand Havn som neste uke holder møte der det bestemmes om havna vil kreve at Fjord Cat må seile Kristiansand-Hirtshals også i vinterhalvåret. Havnedirektøren anbefaler at prinsippet om helårsdrift videreføres.

— Hva gjør dere hvis havna krever helårsdrift?

— Da er vi i presset opp i et hjørne. Det er ikke aktuelt for oss med to skip i vinterhalvåret, det er det ikke marked til. Så da legger vi ned for godt, sier Fardal til fvn.no.

Et av argumentene fra Kristiansand Havn for helårsdrift er at de mener rederiene skummer fløten av sommerpassasjerene.

— Jeg stiller meg undrende til dette hovedargumentet. De tidligere eierne har tapt 50 millioner kroner i året. De som skummer fløte er havna, sier Fardal, som peker på at Superspeed har under 50 prosents belegg i vinterhalvåret.

— Jeg synes det er trist at havna ikke i større grad ser verdien av at det er et alternativ til Color Line i Kristiansand. Helårsdrift er et krav vi aldri har møtt i andre havner vi har dialog med. Det gagner bare én agenda – Color Lines agenda, sier direktøren.

Dersom det vedtas at danskeferjene må seile også i vinterhalvåret, er det ikke aktuelt å seile med Bergensfjord, som seilte fra Kristiansand til Danmark forrige vinter.

— Det har vi prøvd. Vi er ikke villige til å drive med rent tap i fremtiden, sier Fardal.

Han forteller at rederiet ikke har tatt stilling til om Fjord Cat skal selges eller om de vil prøve å finne en annen rute for ferja dersom det blir helårskrav i Kristiansand.

- Ikke overraskende Havnedirektør Stein E. Haartveit i Kristiansand Havn sier følgende om Fardals trusler om å droppe Kristiansand:

— Det var jo ikke overraskende.

Så må Haartveit gå i møte, men ber oss lese sakspapirene i møteinnkallelsen til tirsdagens møte i havnestyret.

Haartveit foreslår følgende vedtak i havnestyret:

"1. Havnestyret er opptatt av at forholdene legges best mulig til rette for å opprettholde en effektiv konkurranse for alle aktører i kristiansand Havn generelt og fergehavna spesielt.

2. For å sikre lik konkurranse og for å bidra til det nasjonale mål om mer gods fra vei til sjø bes havnedirektøren fortsatt å arbeide etter de to følgende hovedprinsipp:

a) Kristiansand Havn skal ha full kontroll over de fasiliteter som er nødvendig for å drive fergevirksomheten over vår havn.

b) Rederier som driver fergevirksomhet skal ha et helårstilbud for gods og passasjerer.

3. Ved tildeling av fartsplaner for fergedrift bes havnedirektøren å påse at rederier etter hans vurdering kan fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon for helårsdrift. Havnestyret har i denne forbindelse merket seg det arbeid administrasjonen utfører i forbindelse med utarbeidelse av standardavtale for ferjedriften."

Doblet godstrafikk Haartveit legger i begrunnelsen blant annet vekt på at Kristiansand Havns hovedmål er å bidra til det nasjonale mål om å få mest mulig gods fra vei til sjø:

"Helårlig fergedrift over denne havna har foregått over lang tid. Fra 2005 til 2008 har godstrafikken doblet seg. Både administrasjonen og uavhengige eksperter mener at det er marked for ytterligere helårlige tilbud på denne sektoren over vår havn," skriver han.

Og anmerker at vareeiere, -kjøpere og transportører i det vesentlige er interessert i helårstilbud når de vurderer sjøtransport. "I ytterste konsekvens kan en slik tillatelse bety at helårsdriften med gods kan stå i fare," skriver Haartveit.

Han peker også på at hensynet til like konkurransevilkår for rederiene taler for at man ikke tillater at noen får utnytte kun sommertrafikken. Her anføres det at å ikke tillate kun sommertrafikk gir mindre inntjening for havna, men hvis man i stedet får helårstrafikk, faller dette argumentet.

Krav til rederiet, ikke til enkeltskip

Haartveit skriver også at Kristiansand Havn ser at det er behov for ekstra kapasitet på sommeren. Men han mener at hensynene nevnt over er såpass viktige at de ikke vil tillate kun sommertrafikk for et rederi.

Men for å møte behovet har havna stilt kravet om helårsdrift til rederiet og ikke til det enkelte skip. Dermed er det mulig for et rederi å øke trafikken i sommerhalvåret.