KRISTIANSAND: — Dette er en skandale. Jeg er frustrert over mangel på informasjon. Dessuten er jo flyplassen farlig! Hva om strømmen går i området her akkurat når et fly skal lande? Da kan det gå rett i bakken, sier Per-Robert Myklebust fra Søgne.

Lørdag var planen å reise på en 14 dagers ferie til Las Palmas med sønnen Henrik (9). I stedet måtte de og andre lettkledte Syden-turister ta inn på hotell i Kristiansand.

Strømbrudd

Årsaken til dette var strømbrudd på flyplassen. Turistene Fædrelandsvennen traff lørdag kveld var frustrerte og leie av å vente. De fleste hadde vært på flyplassen åtte timer før de fikk beskjed om at de likevel ikke kunne komme seg av gårde til varmere strøk.

— Først fikk vi beskjed om at vi skulle ta buss til Stavanger fordi flyet ikke kunne lette herfra. Vi ventet to timer i bussen. Så skulle vi fly herfra likevel. Vi satt to timer og ventet i flyet, før strømmen gikk på rullebanen og vi ikke kunne lette likevel, sier en provosert Myklebust.

— Det er ikke mye de har lært fra snøkaoset i fjor, mener han.

Trapp av paller

Andre passasjerer forteller at de fleste bakkeansatte på Kjevik hadde gått mens passasjerene satt i flyet og ventet på å få komme ut.

— De måtte spikre opp noen paller for at vi skulle komme oss ut fra flyet igjen. De ansatte burde ikke gått fra jobb før alle fly var lettet, sier Turid og Torbjørn Evenbye.

Vaktsjef ved Avinor Kjevik, Per Magnussen, kan berolige passasjerene.

Ikke farlig

  • Flyplassen er ikke farlig. Vi har et aggregat som backup, som slår inn med en gang hovedlinja ryker. Da har vi ikke lov å sende ut eller ta imot fly, av sikkerhetsmessige årsaker, forklarer Magnussen.

Han har jobbet på Kjevik i 27 år og har aldri før opplevd strømbrudd.

- Beklager

Operasjonsleder ved SAS Ground Services, Ole Gundersen, beklager at passasjerene føler de ikke fikk god nok informasjon.

— De fikk den informasjonen vi fikk. Det er Spanair som gjør vurderingene, og de forsøker å gjøre det beste for passasjerene, sier Gundersen.

Han forklarer at flytrappene sto bak en elektrisk port da det ble bestemt at passasjerene likevel ikke kunne fly. I og med at strømmen var gått, fikk de ikke porten opp.

— Det er veldig beklagelig at vi ikke fikk ut trappene, men de provisoriske trappene ble laget slik at det skulle være ordentlig, sier Gundersen.

Kapteinen ventet på lov til å ta av da strømmen gikk. Dermed ble passasjerene sittende i to timer.

— Jeg vil tro at passasjerene ikke synes det var noe greit. Men været er noe verken vi eller andre kan gjøre noe med, sier Gundersen, som forsikrer om at de aldri går fra jobb før alle fly er lettet.