— Det er helt enormt! Vi er skikkelig stolte, sier Bent Sandvand, gjestegiver på Paulsens Hotell.
Han har nylig mottatt Tripadvisors Fortreffelighetsbevis for 2014 som består av et gratulasjonsbrev, et sertifikat og et vindusklister.
TripAdvisor er verdens største nettsted for reisetips, hvor besøkende kan rangere restauranter, hoteller og attraksjoner. Det kan beskrives som en nettbasert gjestebok der det legges igjen kommentarer og karakterer fra én til fem.
Dette er byens eneste «fortreffelige» attraksjon
Stor pågang
Paulsens Hotell i Lyngdal er Sørlandets klare vinner på overnattingsfronten. Hotellet får full pott fra 45 av de 54 anmelderne. En gjest skriver «Dette lille hotellet gir deg følelsen av å komme på overnattingsbesøk til oldemor. Gjennomført gammel stil i alle rom. En svært hyggelig og imøtekommende betjening!».
I alt fem restauranter og to hoteller i Kristiansand har fått tildelt fortreffelighetsbevis fra Tripadvisor. Blant dem er Clarion Hotel Ernst.
— Henger høyt
— Dette beviset henger høyt hos oss, og vi jobber for å kunne holde på det, sier direktør Eindride Lauritzen i Clarion Hotel Ernst.
Hotellet høster anerkjennelse fra fornøyde kunder både i inn- og utland. Selv drar han ikke på ferie uten å sjekke reisemålet på nettstedet først.
— Jeg drar aldri noe sted på ferie uten å sjekke hotell og restauranter der jeg skal på Tripadvisor. Siden det er basert på tilbakemeldinger fra gjester får du ærlige meninger, og kan oppdage steder som du ellers ikke ville besøkt, sier han.
Kommersielt viktig
Food Asylum i Markens gate har fått Fortreffelighetsbevis for andre gang. Daglig leder på sushirestauranten, Atle Kaafjord, er fornøyd med sertifikatet, men vet ikke hvor stor betydning det har.
— Det er klart at beviset er en anerkjennelse for restauranten, men det viktigste er å ligge høyt på lista over byens beste restauranter, sier Kaafjord.
Daglig leder i Visit Sørlandet, Heidi Sørvig, mener at gode tilbakemeldinger på Tripadvisor har mye å si.
— Det er helt avgjørende for reiselivsbransjen å være aktive på Tripadvisor, nettopp fordi det er brukerne som gir tilbakemeldinger. Folk flest stoler mer på hva andre personer sier om et sted enn hva stedet selv reklamerer for, og dette er noe vi jobber med for å gjøre reiselivsbransjen mer oppmerksomme på, sier Sørvig.