AGDER: En litauer ble stanset av UP under en kontroll på Åmli for noen uker siden. Da kjørte han i 164 km/t i en 80-sone.

Får frysninger

— Når vi måler et kjøretøy til en slik hastighet, viser sannsynligvis bilens speedometer rundt 180 km/t. Motgående trafikk passerer samtidig en halvmeter fra ham. Det er så skremmende at jeg får frysninger nedover ryggen, sier distriktsleder for utrykningspolitiet i Agder og Rogaland (UP), Øystein Krogstad, til fvn.no.

Nytt tilfelle onsdag

Onsdag ble det holdt ny UP-kontroll på E39 ved Ulvehjelet i Mandal. Resultatene derfra viser at åtte sjåfører ble tatt for å kjøre for fort. Tre av disse åtte var utenlandske vogntogsjåfører.

— Det er forferdelig farlig å stigmatisere, men jeg tror østeuropeiske sjåfører har mindre respekt for fartsgrensene enn Ola Nordmann, sier UP-lederen.

Statistikk fra UP viser et kraftig oppsving i antall sjåfører med polsk og litauisk statsborgerskap som blir tatt for grove fartsovertredelser de siste årene.

— Vi vet samtidig at en stor andel av disse førerne kjører vogntog, sier sjef utrykningspolitiet på landsbasis, Runar Karlsen, til fvn.no.

Antallet vogntog fra Polen som til enhver tid befinner seg på norske veier har, ifølge Karsen, firedoblet seg de siste ti år.

UP-statistikk over grove fartsovertredelser fordelt på statsborgerskap:

20052006200620082009
Norge64217740845380497851
Sverige189251332412382
Danmark9212515619096
Polen4979157238256
Litauen143910173120

Vil intensivere kontrollvirksomheten

— Det er ikke lenge siden vi sto på Ulvegjelet forrige gang. Også da tok vi flere utenlandske sjåfører. Her vil vi komme tilbake - ikke for å loppe folk for penger og berike statskassa, men for å luke ut farlige sjåfører, sier Krogstad.

- Hva vil eller kan UP gjøre forebyggende her; hva med bedre informasjon til utenlandske sjåfører?

— Vi vet alle at fartsgrensene er oppgitt med store tall på skilt langs veien. Det kan ikke være vanskelig å skjønne hvor fort det er lov å kjøre, sier Krogstad.

- Hva mener du da er årsaken til trenden du ser?

— Jeg tror de er for lite bekymret over straffereaksjonen som venter dem. Vi har for milde straffer, mener UP-sjefen.

Får støtte fra lastebileierne

Utrykningssjef Krogstad får støtte fra regionleder for Norges Lastebileierforbund i Rogaland og Vest-Agder, Trond Madsen.

— Jeg skal ikke si at alle norske sjåfører er mye flinkere til å forholde seg til regler enn alle utenlandske. Trenden og inntrykket er derimot at våre utenlandske kollegaer er overrepresentert blant fartssynderne, sier Madsen.

Madsen tror forklaringen er at utenlandske sjåfører ikke er beskyttet av de lover og regler som gjelder i norsk arbeidsliv.

— Derfor blir de ofte presset av sin arbeidsgiver til å levere varer fort. Vi vet også at de ikke nødvendigvis forholder seg til de samme kjøre- og hviletidsbestemmelsene som norske sjåfører er pålagt å følge, sier Madsen.

Det kommenterer UPs Runar Karlsen slik:

— Jeg vet ikke hva slags forhold de arbeider under. Det jeg kan si er at når de befinner seg i Norge, skal de forholde seg til lover og regler som gjelder her.