KRISTIANSAND: Den nye Elias-parken vil koste rundt 250 millioner å etablere, og ambisjonen er at den kan bli åpnet allerede i 2016. — Det er målet. Hvis vi først får området regulert, mener vi at vi kan klare å bygge parken på et år, sier Cornelis Verkerk.

Han er en av initiativtakerne til prosjektet Eliasland som ble presentert i formannskapet onsdag.

- Dette skal bli landsdelens nest største opplevelsesland etter dyreparken og vi satser spesielt på barnefamilier, sa Trond Backer i sin presentasjon.

Han er innleid som konsulent for å jobbe med prosjektet.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Presenterte innhold

Foreløpig jobber initiativtakerne med en rekke konkrete planer for hva den nye fritidsparken skal inneholde.

Selve opplevelseslandet vil ligge i hjertet av Hamresanden. Det vil være basert på konseptet Elias som er en kjent barne-tv serie. Hva dette opplevelseslandet skal inneholde er ennå ikke kjent.

Dette skal bli landsdelens nest største opplevelsesland etter dyreparken.

Utbyggerne ønsker også en egen pir og har lansert ideen Elias hurtigbåt som skal frakte turistene på sightseeing. Det er også planer om å kjøpe inn en u-båt der turistene sitter under vann.

Et hotell med 120 rom er allerede regulert inn. For å få til helårsdrift, ønsker initiativtakerne å bygge det opp som et kompetansesenter for maritim næring.

Billigere

Det er selskapet Eliasland AS som skal stå for utbyggingen. Bak dette står selskapene BRG, Hamresanden Eiendom og AGS.

I de foreløpige planene for Eliasland vil selve fritidsparken ligge midt på Hamresanden-området. Selskapet Eliasland AS har også lansert ideen om en pir der det skal være båttransport og det er allerede godkjente planer for et hotell på området. Foto: Fundament, illustrasjon

De har i dag rettighetene til å bruke redningsfartøyet Elias som konsept for parken. Selskapet mener at en slik park vil bidra til å få turistene til å bli lengre i Kristiansand.

— Noen spør sikkert hvorfor vi vil etablere det på Hamresanden. Svaret er at skal vi få de til å bli en dag ekstra, så nytter det ikke å bygge en ny attraksjon i dyreparken, sa Cornelis Verkerk.

De presenterte også planlagte billettpriser i parken: 250 kroner for barn og 275 for voksne.

Sesongen vil være fra 1. juni – 1. september.

Trafikkproblemer

Selv om politikerne overgår hverandre i å skryte av planene, er det likevel problemer som må løses. Leder i byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara, er bekymret for trafikkproblemene parken kan føre med seg.

— Det er et kjempebra prosjekt og det er utrolig viktig for byen å ha flere ting å tilby barnefamiliene. Men det må gjøres noe i krysset ned til Hamresanden som allerede er farlig i dag, sier Skaara.

Det er regulert inn en rundkjøring, men det er vegvesenet som avgjør når denne skal bygges.

— Tror du er realistisk at de kan starte bygging i løpet av et år?

— Det er lov å håpe, men det er en lang prosess med regulering og uttalelser fra fylkesmannen. Så det kan nok være at den tidsplanen ikke holder.

Barnefamilier

Med en utbygging til 250 millioner vil Eliasland være mindre enn både Dyreparken, Kongeparken og Tusenfryd.

— Vi har ikke tenkt å komme i skyggen av disse parkene. Men sammenlignet med dyreparken vil vi nok være et tilbud for en litt annen aldersgruppe. Dyreparken favner nok bredere, sier Trond Backer.