Her ser de på Union Scene, fra venstre plan- og bygningssjef Venke Moe, Grete Kvelland Skaara (KrF), Mette Gundersen (Ap) og Helene H. Knudsen (H). Foto: Vegard Damsgaard
Gang- og sykkelbroa Ypsilon er drammensernes store stolthet. Den kostet 70 millioner kroner, og kommunen bekostet brorparten. Foto: Vegard Damsgaard
Union Brygge med Papirbredden til venstre, der deler av den gamle papirfabrikken er bevart foran inngangspartiet til høyskolen. Sentralt ses pollen ved elva, broa Ypsilon i bakgrunnen og boliger til høyre, med næring i første etasje. Foto: Vegard Damsgaard
Overarkitekt Arne Enger fra Drammen kommune viser fram Bragernes torg. Til venstre står teknisk direktør Ragnar Evensen fra Kristiansand kommune, til høyre Helene H. Knudsen (H) fra byutviklingsstyret. Foto: Vegard Damsgaard
- Still krav til utbygger, sa Trond Åsheim, direktør for Union Eiendomsutvikling, Foto: Vegard Damsgaard
Union Brygge Foto: Vegard Damsgaard

Ypsilon ble bygd i 2008 og kostet 70 millioner kroner.

— En sånn bro binder bydelene sammen. Den er et smykke, utbryter en smått misunnelig Grete Kvelland Skaara (KrF), leder av byutviklingsstyret.

Torsdag hoppet en hel «skoleklasse» på bussen østover, bestående av rundt 20 politikere og byråkrater fra Kristiansand på to dagers studietur.

- Hvorfor Drammen?

— Hvorfor er dere her? lurte Trond Åsheim, direktør for mektige Union Eiendomsutvikling, og fikk «byfornyelse» til svar.

Byen med 65.000 innbyggere var både utskjelt og akterutseilt fram til noen tok affære for 15 år siden.

- Still krav til utbygger, sa Trond Åsheim, direktør for Union Eiendomsutvikling, Foto: Vegard Damsgaard

Union, med samme eier som eksklusive Tjuvholmen i Oslo, har stått bak forvandlingen av bydelen Grønland. 11 av 12 kvartaler er fullført — 174.000 kvadratmeter i opptil ti etasjer langs elva.På Union Brygge var det inntil år 2000 bare industri, knapt en levende drammenser å se.

— Du verden så viktig det er at dette gjøres med hjerte og hjerne. Byene som får dette til, får bedre befolkningstilvekst enn andre, påpekte Åsheim, som mener plan- og bygningssjefen har en viktigere jobb enn rådmannen.

Du verden så viktig det er at dette gjøres med hjerte og hjerne.

Godt samarbeid mellom private grunneiere og kommune skal være nøkkelen.

— Jammen er det bra kommunen ikke sier ja og amen til alt. Still krav til utbygger, formante Union-direktøren.

Vil beholde siloveggen

I Drammen har det vært krav om næringsvirksomhet på gateplan, noe som gir yrende folkeliv. Deler av den gamle papirfabrikken langs elva er vernet og bevart.

På Silokaia blir det viktig å ta vare på noe av det historiske.

— Det viktigste er at politikerne etter hvert ble enige om de store grepene, dermed har det vært mulig å utvikle dette langsiktig, forklarer overarkitekt Arne Enger i Drammen kommune til Fædrelandsvennen.

I Kristiansand står store områder som Silokaia, Vestre Havn, Marviksletta og Lund torv for døra.

— På Silokaia blir det viktig å ta vare på noe av det historiske. I stedet for å si «ja, riv hele siloen», går det an å fjerne bygget på baksiden, mens man tar vare på fasadeveggen, sier Grete Kvelland Skaara.

Gang- og sykkelbroa Ypsilon er drammensernes store stolthet. Den kostet 70 millioner kroner, og kommunen bekostet brorparten. Foto: Vegard Damsgaard

Hun er blant dem som ønsker en lekker gang-/sykkelbro over Otra raskest mulig, og øyner finansiering gjennom statlige bymiljøpakker.— Fy søren, tenk å få til noe sånt! kommer det fra plan- og bygningssjef Venke Moe når hun ser gamle fabrikklokaler ombygd til konsertscene.

- Forhandler oss fram

Gruppeleder Mette Gundersen (Ap) mener den politiske striden aldri har vært like opprivende i sør, som den var i Drammen før 2000. — I Kristiansand har vi vært flinke til å forhandle oss fram til gode løsninger. Så blir det spennende å se med høyhusutredningen, om vi klarer det der også, sier Gundersen.

— Alle er vi for eksempel samstemte i å videreutvikle Kvadraturen, sånn at vi får flere mennesker inn til byen, istemmer Skaara.

Union Brygge med Papirbredden til venstre, der deler av den gamle papirfabrikken er bevart foran inngangspartiet til høyskolen. Sentralt ses pollen ved elva, broa Ypsilon i bakgrunnen og boliger til høyre, med næring i første etasje. Foto: Vegard Damsgaard

Begge tror dessuten Buskeruds hovedstad kan ha noe å lære av Sørlandets hovedstad. I Kvadraturen kreves enda større uteareal per bolig, og det er mer grønt mellom bygningene.— De hadde trengt et besøk av parkvesenet vårt, mener Gundersen.