— Jeg har stor forståelse for at Vennesla og Iveland tenker trafikksikkerhet og at det vil være en stor fordel for dem hvis 3700 vogntog med vann i året på fylkesvei 405 ble erstattet med tog til Kristiansand, sier teknisk direktør Ragnar Evensen.

Les også:

Han er sterkt i tvil etter at Kristiansand Havn, veivesenet og Kristiansand kommune møttes til drøftinger mandag. — Vi trenger mer tid og skal nå utrede i noen uker. Jeg sa først «nesten umulig». Nå vil jeg heller si «veldig komplisert», sier Evensen.

Voss Productions produserer 60 millioner flasker vann i året, og ønsker å investere millionbeløp i et nytt sidespor ved Vatnestrøm jernbanestasjon, der vannfabrikken ligger. Målet er mer miljøvennlig transport til havna i Kristiansand.

Problemet er å sende tog ut i havneområdet når E 39, Gartnerløkka og Havnegata skal bygges om.

— Vi får utfordringer ved Arkivet. Der er allerede timingen hårfin. Vi vil også få plassproblemet ved Havnekvartalet. Der må spor og gate dele på et areal. Vi må sjekke lovligheten. Det kan også bli et høydeproblem fordi sporet må flyttes noe for å få plass til ny havnegate, sier Evensen.

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt er fremdeles optimistisk.

— Det er å rygge inn i fremtiden hvis ikke vi kan få over gods fra bil til tog. Sporet ligger der. Havna ønsker å få dette til, sier han.