K. Malik sier drosjesjåførene snakker om aksjoner. - Staten skal visst bare ta og ta og ta, sier han. Foto: Reidar Kollstad

— Det er spesielt at et statlig selskap vil kreve inn en slags bomavgift for kollektivtrafikk, som drosjene vitterlig er, sier daglig leder Hans Tore Sørbø i Agder Taxi.

— Dette er ikke en bompengeordning. Først og fremst er bommene etablert av trafikkregulerende grunner. Folk respekterer ikke at innerste felt mot terminalen er for drosjer og busser. Samtidig ønsker vi å få dekket våre utgifter for tilrettelegging for drosjene med egne filer og plasser, sier lufthavnsjef Thomas Langeland.

20 kroner i Tromsø

— Hvordan skal pengene kreves inn?

— Det er flere muligheter. Det vanlige er for hver drosjetur, altså for hver passering i bommene, svarer Langeland.

Lufthavnsjefen viser til at liknende avgifter er vanlige på flere norske flyplasser, for eksempel i Tromsø og på Gardermoen.

I Tromsø betaler hver passasjer 20 kroner i flyplassavgift i det drosjen forlater flyplassen, ifølge Tromsø Taxi AS. Beløpet kreves inn via taksameteret. Deretter betaler drosjene videre til Avinor. Det betales ikke for ankomst.

— Vi har vurdert det her og, men drosjene i Kristiansand har visst en annen type taksameter, sier Langeland.

Engasjerte sjåfører

I drosjerekkene på Kjevik torsdag kveld ble det irritert stemning med en gang Fædrelandsvennen nevnte de nymonterte bommene med det grønne lyset.

Drosjesjåførene snakket om et mulig krav på 7.500 kroner per bil og at Avinor skal kreve inn minst 1,3 millioner i året. Alternativet er å ta inn et beløp per bompengepassering. Planen skal ha vært å starte innkreving 18. januar.

— Det er det vi har vi hørt. Det er vilt. Vi betaler snart overalt. Staten skal visst bare ta og ta, sier K. Malik, som sammen med Tor Einar Usland og Sukhdev Singh irriterer seg skikkelig over det de kaller bomavgift.

— Vi er en partner for flyplassen. De kunne jo forsøke å drive uten oss, sier Usland.

Truer med aksjoner

I drosjerekka snakkes det om boikott. Det trues med at drosjene kun vil levere passasjerer i fremtiden.

— Ikke tale om at vi skal stå og vente når folk lander med fly lenger. Folk som kommer med fly må ringe etter drosje og så vente. Vi har planene klare. Vi skal kun kjøre i den fila alle kan kjøre, den uten bommer, sier Malik.

Torsdag møttes Avinor, Taxi Sør og Agder Taxi til møte. Partene er enig om å fortsette dialogen på nyåret. Verken Sørbø i Agder Taxi eller Langeland i Avinor vil snakke om summer, avgiftstørrelse eller konkrete løsninger nå.

— Mange priseksempler og mulige konsekvenser er luftet. Alt blir egentlig spekulasjoner siden vi ikke har tatt en beslutning ennå. Kanskje får vi en prøveordning av noe slag, sier Langeland.

Langeland mener at det er helt normalt at en flyplass krever slike avgifter. Han sier det er store kostnader forbundet med å legge til rette for drosjene, som Avinor ønsker å få dekket inn.

— Uansett hvordan denne ordningen blir, ligger det an til at passasjerene må betale. I øyeblikket har vi fastpris på 330 kroner fra sentrum til Kjevik. Når kostnadene øker, må trolig prisene også øke, sier Sørbø i Agder Taxi.