— De siste årene har det blitt mer vanlig å bruke falske svenske eller tyske skilter. Det gjør at det blir vanskeligere for oss å kontrollere om skiltet stemmer overens med bilen de er festet på, sier kontorsjef i Tollregion Sør-Norge, Helge Breilid.

Hver eneste dag beslaglegger norsk tollvesen flere tusen liter alkohol som smugles inn fra Sverige. Smuglerne, ofte østeuropeere, utvikler stadig nye metoder for å unnslippe tollvesenet.

Denne bilen stoppet Tollvesenet på Sørlandet i 2012. Bilen er registrert i Polen, men skiltene er svenske. Ifølge Breilid er skiltene falske. I bilen fant tollvesenet 24.000 sigaretter, 1320 liter øl og 123 liter brennevin. Foto: Politiet
I den polskregistrerte Volkswagenen med svenske skilter fant tollvesenet 24.000 sigaretter, 1320 liter øl og 123 liter brennevin. Foto: Politiet

— Tidligere kunne vi stå på E 18 og se etter tungt lastede polskregistrerte varebiler. Da begynte de å stive av fjærene. Etter hvert forsvant alle polskregistrerte varebiler fra veiene, sier Breilid.

- Organisert kriminalitet

Smuglerne skjønte raskt at de risikerte å bli avslørt dersom nummeret tilhørte en annen biltype enn skiltet var festet på.

— De begynte da å søke opp riktig biltype på finn.no og trykket opp sine egne norske skilter, sier Breilid.

Kontorsjef Wenche Fredriksen ved Svinesund tollstasjon sier falske norske skilter er mest vanlig.

— De falske skiltene bestilles på nett. Smuglerne er nøye med at de stemmer overens med biltypen, sier Fredriksen.

Etterlyser flere tips

Hun bekrefter at det finnes mange gjengangere, men mener nye virkemidler de siste årene har hatt en avskrekkende effekt.

— Det er ganske nytt at de får fengselsstraff. De får også inndratt bilene sine. De smugler sikkert like mye, men går over til å bruke andre metoder, sier Fredriksen.

Helge Breilid etterlyser flere tips for å få bukt med smuglingen.

— Jeg tror at den vanlige borger tar litt lett på dette. At det bare er sigaretter og alkohol. Men smuglerne er multikriminelle. De smugler inn alkohol og reiser ut med andre ting, blant annet tyvegods. Publikum må være klar over at dette er organisert kriminalitet, sier Breilid.

Løslot smugler etter tre dager

Som Fædrelandsvennen skrev tirsdag er det mange gjengangere. 15. september ble en 26 år gammel polakk pågrepet i Arendal, kun to uker etter at han ble dømt for smugling i Oslo tingrett. Polakken knyttes også til en smuglerbil som ble funnet i grøfta i Telemark 8. mai.

Les også:

I dommen fra Oslo tingrett fremgår det at 26-åringen ble løslatt etter tre dager i varetekt. 4. september ble han idømt 45 dagers fengsel uten å være til stede i retten. Politifullmektig Ellen Karine Aas Lund, som prosederte saken, vet ikke hvorfor mannen ble løslatt.

— Jeg var ikke inne i saken da, så jeg kan bare gi et generelt svar. Han hadde ingen tilknytning til Norge, så jeg antar at det ble tatt en forholdsmessighetsvurdering som førte til løslatelse. Belastningen av å sitte i varetekt må vurderes opp mot hvor alvorlig det straffbare forholdet er, sier Aas Lund.

Ble fengslet i Arendal

Da polakken ble tatt i Arendal kom Aust-Agder tingrett fram til at han kunne fengsles i fire uker. Retten viste til at han må påregne en lengre fengselsstraff og at han har en usonet dom.

— Jeg vil ikke uttale meg om saken i Oslo, for den kjenner jeg ikke til. Men generelt fengsler vi personer som ikke har noen tilknytning til Norge dersom de mistenkes for forhold som gir fengselsstraff. Det gjelder blant annet smuglere og vinningskriminelle, sier påtaleleder Terje Skaar i Agder politidistrikt.

Les også:

Vil ha strengere straffer

Kjell Ingolf Ropstad. Foto: Sondre Steen Holvik, arkivfoto

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) vil bekjempe smuglingen med strengere straffer, økt fengslingskapasitet og bekjempelse av bakmenn.— Det store omfanget viser at risikoen for å bli tatt ikke er stor nok. Vi må derfor se på om straffene må bli strengere. Smugling er farlig, i de verste tilfellene får du inn sprit som er livsfarlig å drikke, sier Ropstad, som er andre nestleder i justiskomiteen på Stortinget.

Ropstad mener det er viktigere å få tatt bakmennene enn sjåførene som får noen tusen kroner for hver tur. Polakken som ble tatt i Arendal 15. september, forklarte politiet at han fikk 2000 kroner for å smugle varer fra Sverige til Norge. Avhøret skjedde i forbindelse med smuglingsforsøket som ble avslørt i Oslo i mai.

— Dersom en blir sperret inn ringer de bare en annen som kjører neste bil. Vi må sette ressursene inn mot miljøet som organiserer smuglingen, sier Ropstad, som også mener fengslingskapasiteten bør økes.

— Samtidig kan du ikke sitte fire år i varetekt for noe du risikerer 45 dagers fengsel for. Det er derfor viktig å sikre rask behandling og pådømmelse, sier Ropstad.