Ane Tollerød Fosse får umiddelbar respons når hun leser fra boken sin «Mattias er alene». Barna forteller om hvordan det er å være utenfor og hvorfor de er opptatt av å ha venner.

— Barna blir veldig engasjerte når jeg leser. De ser med det samme at gutten i denne boken er en gutt som er alene. Jeg tror dette er noe de kjenner seg igjen i, sier Ane Tollerød Fosse.

Les også:

Hun er på Lindtjønn FUS Barnehage på Gimlekollen for å lese fra boken hun har illustrert og som forsker Ingrid Lund har skrevet.

— Barnehagene har manglet et godt verktøy for å snakke om dette temaet. Det fant vi ut at vi måtte gjøre noe med, sier Fosse.

Mobbing

Som Fædrelandsvennen skrev i slutten av oktober, sier 67 prosent av de ansatte i barnehagene i Kristiansand at mobbing foregår i deres barnehage.

Der kommer det også fram at det å bli holdt systematisk utenfor er det verste barna vet om (se fakta).

Derfor er flere barnehager i Kristiansand i gang med tiltak for å hindre at barn blir holdt utenfor. I Lindtjønn starter de med det samme barna begynner i barnehagen .

— Vi bruker ikke ordet mobbing i samtale med barna, men blant oss voksne, kaller vi det mobbing. Og FUS-barnehagene har vennegaranti i sin visjon, sier Nina Marie Augland, daglig leder i Lindtjønn FUS barnehage.

Venner

Avdelingene på Lindtjønn arrangerer blant annet egne prosjekter der temaet er vennskap og der de har aktiviteter der barna skal samarbeide og leke med andre barn enn de vanligvis leker med.

— Vi opplever ikke stor mobbeproblematikk her. Men det vi ser, er at noen barn kan begynne å gå alene eller oppholde seg mye for seg selv. Da vil vi forsøke å finne ut av hva som skjer og sette inn eventuelle tiltak, sier Augland.

En av ti

Kristiansand kommune har også undersøkt trivselen i samtlige barnehager. Undersøkelsen viser at et av ti barn mistrives i barnehagen og at gutter er overrepresentert.

Oppvekstdirektør Arild Rekve sier de forventer at barnehagene som har dårlig resultatet setter i verk tiltak.

— Barnehagene er veldig klar over sin situasjon. Vi har 40 veiledere ute i barnehagene og vi jobber spesielt med de barnehagene som har dårlige resultater, sier Rekve.

Arbeidet skjer gjennom satsingen Flik (Forskningsbasert læringsutviklingsmiljø i Kristiansand) som skal bedre resultatene i skoler og barnehager i Kristiansand.

For dårlig

Boken som Ane Tollerød Fosse leser fra, er resultat av forskningsprosjektet «Hele barnet, hele løpet».

Selv om de endelige resultatene fra prosjektet kommer først neste år, mener prosjektleder Marianne Godtfredsen at de allerede nå kan slå fast at mange barnehager i dag er for dårlige.

— Vi har sett at mobbing skjer, og er derfor opptatt av at det er et stort forbedringspotensial i barnehagene. Det skjer mobbing som ikke blir oppdaget, sier Godtfredsen.

Hun mener arbeidet mot mobbing må starte med det samme barna begynner i barnehagen.

— Det må starte fra dag en. Barna skal møte proffe ansatte som er tydelige og varme og som virkelig er til stede.