— Vi har allerede et velorganisert løypenett for de som skal kjøre til hyttene og buene sine, og det fungerer veldig greit. Nå vurderer vi løyper for fritidskjøring, men en av utfordringene er arealene som er naturvernområder, sier ordfører Steinar Kyrvestad (Ap) i Valle kommune.

Åseral kommune er også positive.

— Vi ønsker å prøve det ut, og tror dette er et steg i riktig retning. En utfordring er å få grunneierne til å være positive, og her er det nok litt forskjellige oppfatning. Det blir en lang prosess, sier ordfører Oddmund Ljosland (Sp) i Åseral, og legger til:

Tanken er å bruke arealene utenfor de vernede områdene. Jeg synes det er litt leit at friluftsorganisasjonene fokuserer på det negative. På landsbygda kan det nok være vanskelig å forstå hvorfor det er annerledes å kjøre motorbåt langs kysten, der folk ferierer.

- Ikke et eneste regelbrudd

Friluftslivets organisasjoner frykter snøscooterbråk i påsken og ønsker ikke kommunale løyper for frikjøring. Men i Åsnes i Hedmark ser løypene ut til å ha fjernet problemet med ulovlig kjøring.

— Av 88 kontrollerte i Åsnes så langt i år er det ikke registrert et eneste regelbrudd, sier Erik Ydse i Statens naturoppsyn til NTB.

Etter at en lokal ildsjel i snøscooterklubben tok grep, har det skjedd store forandringer.

- Nå er det en sterk indre justis som gjør at snøscooterkjørerne helt konsekvent holder seg til løypene, sier Ydse, som mener flere kommuner kan lære av eksempelet Åsnes.

— Vi frykter at snøscooterløyper i Norge vil føre til mer kjøring utenfor løypene, sier friluftspolitisk rådgiver Siri Meland i Norsk Friluftsliv til NTB.

Intensiverer kontrollene

Lørdag 12. mars ble fire kvinner og fem menn anmeldt for ulovlig snøscooterkjøring, da politiet og Statens naturoppsyn gjennomførte en utmarkskontroll i Setesdal Austhei.

— Vi har fått ekstra midler og instruks om å intensivere kontrollene for å avdekke ulovlig kjøring med snøscooter i utmark. Til nå i år vil jeg anslå at vi har dobbelt så mange anmeldelser som på samme tid i fjor, sa Peter Hermansen i Statens naturoppsyn Bykle.

- Grunneierne må være enige

Verken Bygland, Iveland eller Bykle har så langt vurdert kommunale løyper.

— Av praktiske årsaker har vi ikke det. Hvis det ikke kommer initiativ fra lokale grunneiere, kommer ikke vi til å gjøre noe. Det er en lang prosess, der alle grunneiere bør være enige, sier ordfører i Bygland, Leiv Rygg (Sp)

Han legger til at folk er plaget med ulovlig kjøring i enkelte områder på heia.

— Hos oss har det ikke vært en aktuell problemstilling. Grunneierne må være interesserte i få løyper inn på sine arealer. Vi har heller ikke et stort problem med ulovlig kjøring, sier Gro Anita Mykjåland (Sp), ordfører i Iveland kommune.

Jon Rolf Næss (Ap), ordfører i Bykle, sier at det ikke er aktuelt med kommunale løyper på nåværende tidspunkt. De har fått lite henvendelser, og er i likhet med Iveland lite plaget med ulovlig kjøring.

Det samme gjelder Hægebostad kommune.

— Vi har et øvingsområde som snøscooter-klubben organiserer. De har fokus på at det skal driftes på en god måte, og at man skal respektere reglene, sier ordfører Margrethe Handeland (Sp).

Det har vært forbudt å drive frikjøring med snøscooter helt fram til i fjor sommer. Da vedtok Stortinget at kommunene selv kan legge til rette for frikjøring i snøscooterløyper dersom de får grunneiers tillatelse.