Øvyind Midtbø er opprørt over at entreprenøren har gått inn på eiendommen og gravd ned kabler gjennom hekken. – Jeg har ikke bestilt noe. Foto: Reidar Kollstad
Det er Canal Digital, eid av Telenor, som har gravd ned hovedkabel i Holdalsnuten i Kristiansand. I forbindelse med gravearbeidet, har det blitt gjort flere sidestikk til eiendommer som ikke har bestilt dette. Foto: Reidar Kollstad
Øyvind Midtø fikk en bredbåndskabel gjennom hekken, uten at han ble varslet om det. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: Midtbø er opprørt over at entreprenøren har gått inn på hans private eiendom, og gravd ned kabler gjennom hekken.

Øvyind Midtbø er opprørt over at entreprenøren har gått inn på eiendommen og gravd ned kabler gjennom hekken. – Jeg har ikke bestilt noe. Foto: Reidar Kollstad

— Det er flere av naboene mine som ikke har bestilt noe, men som likevel har fått kabler inn på eiendommen. Vi måtte ringe flere operatører før vi fant ut hvem som var ansvarlig.

Det er Canal Digital, eid av Telenor, som har gravd ned hovedkabel i Holdalsnuten i Kristiansand. I forbindelse med gravearbeidet, har det blitt gjort flere sidestikk til eiendommer som ikke har bestilt dette.

— Det var min sønn som oppdaget dette. Han kikket ut av vinduet, og sa at noen jobbet i hagen.

Har sendt inn klage

— Ledningene har gått inn under hekken, der montøren har klipp av hele 12 greiner på buskene. Jeg er virkelig irritert, for dette har jeg ikke bedt om, sier Midtbø.

Hekken rundt Midtbøs eiendom ble anlagt for ni år siden. Han er lite fornøyd med inngrepet som er gjort på eiendommen.

— Jeg spurte vedkommende hvorfor han klipte i hekken. Svaret var at det måtte de gjøre, slik at de fikk lagt kablene i bakken.

— Gjort er gjort, men hva skal gjøres nå? Jeg forventer at det kommer en løsning på problemet, og har sendt inn en klage til teleselskapet.

Øyvind Midtø fikk en bredbåndskabel gjennom hekken, uten at han ble varslet om det. Foto: Reidar Kollstad

— Ser alvorlig på saken

Foreløpig har han ikke fått noen bekreftelse på hva som skjer med saken. 79-åringen forteller at kablene har stått slik i over en uke.

— Nå håper jeg at det kommer et forslag til kompensasjon. Det er mye som er gjort galt her. Jeg har sendt noen mailer, men det er et tungvint system. Flere av mailene går det ikke an å svare på, og ikke har jeg fått beskjed om hvor jeg kan henvende meg videre.

Pressekontakt Magnus Line i Canal Digital, forteller at selskapet ser alvorlig på hendelsen.

— Vår policy er at det skal innhentes tillatelse ved graving på privat eiendom. Det skal skje før første spadetak. Jeg forstår at dette ikke har vært en optimal situasjon.

Det er Canal Digital, eid av Telenor, som har gravd ned hovedkabel i Holdalsnuten i Kristiansand. I forbindelse med gravearbeidet, har det blitt gjort flere sidestikk til eiendommer som ikke har bestilt dette. Foto: Reidar Kollstad

Canal Digital har daglig kontakt med sine entreprenører.

Tar på seg ansvaret

— Her har det dessverre skjedd en glipp, og vi må bare beklage. Det vil bli gitt en form for kompensasjon, sier Line.

Han understreker videre at de vil ta kontakt med eier, og rydde opp etter seg.

— Dersom det har blitt skader på privat eiendom, er det mulig at vi må se nærmere på rutinene våre. Vi er ansvarlige for det som har skjedd her, sier Magnus Line.