De fleste 16-åringene som tar mopedlappen i Vennesla gjør det ved Vennesla ungdomsskole, som tilbyr kjøreopplæring som et ekstratilbud. Her er 15-åringene Julie Abrahamsen, Vilde Reinertsen og Are Berntsen, sammen med inspektør og mopedlærer Yngvar Krogstad. Foto: Henrik Ihme
Are Berntsen (15) trimmer ikke sin egen moped. - Faren min trimmet mopeden sin da han var yngre, så han vet hvordan det høres ut. Foto: Henrik Ihme
ecsImgff7c2e08-0ef5-4e59-8ab4-d67baa1a3df7-59169963298012753.jpg

Vennesla har hatt ni mopedulykker i perioden 2003— 2012 hvor utfallet var alvorlig skade eller dødsfall, viser statistikk gjengitt i kommunens nye trafikksikkerhetsplan.

Det er flere enn i noen andre kommuner i begge Agder-fylkene.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Trimmer mopeden

— De aller fleste i Vennesla trimmer mopeden. Syv av ti gjør nok det, mener Are Berntsen, Vilde Reinertsen og Julie Abrahamsen (alle 15), som er klare til å få mopedlappen når de fyller 16.

ecsImgff7c2e08-0ef5-4e59-8ab4-d67baa1a3df7-59169963298012753.jpg

At forenklet forelegg på 4200 kroner og avskilting av mopeden venter hvis du blir tatt på en trimmet moped, avskrekker visst ikke, ifølge elevene fra Vennesla ungdomsskole.— Det er få som bryr seg om at det er ulovlig. Det handler om å få opp farta, sier Are Berntsen.

- Og når «alle trimmer», så blir det et slags gruppepress, sier Julie Abrahamsen.

De tre presiserer at de verken trimmer mopeden selv, eller vet hvordan.

— Men hvis du har trimmet mopeden, så er holdningen at man bare kan prøve å kjøre fra politiet hvis de prøver å stanse deg, mener de.

Les også:

Høy fart

Flesteparten av ulykkene skjer rundt sentrum, på fylkesvei 405 fra Kvarstein til Grovane, på fylkesvei 454 over Drivenesheia til Øvrebø og på riksvei 9 gjennom kommunen.

Mopedene går i utgangspunktet i 45 km/t, men etter trimming kan de gå i 80 km/t eller mer.

De fleste 16-åringene som tar mopedlappen i Vennesla gjør det ved Vennesla ungdomsskole, som tilbyr kjøreopplæring som et ekstratilbud. Her er 15-åringene Julie Abrahamsen, Vilde Reinertsen og Are Berntsen, sammen med inspektør og mopedlærer Yngvar Krogstad. Foto: Henrik Ihme

— Mange venndøler kjører dristig, og tenker ikke så mye over trafikkreglene eller konsekvensene, sier Are Berntsen,

- Dristig?

— Kjører på rødt lys, tar brå svinger eller kjører fort.

Glemmer fort

Inspektør og mopedlærer Yngvar Krogstad sier at ungdommene er flinke til å håndtere mopeden, men når de flytter over til videregående noen meter nedenfor ungdomsskolen, så går mye av lærdommen ut av vinduet for mange.

Jeg ser tidligere elever uten hjelm, med passasjer på mopeden, eller i full fart. Det er irriterende.

— Jeg ser tidligere elever uten hjelm, med passasjer på mopeden, eller i full fart. Det er irriterende. Litt mer synlig politi hadde vært bra, mener han.

— Det er veldig mange venndøler som har moped, og rundt 3/4-deler av elevene her tar mopedlappen.

- Legger du mye vekt på holdninger i undervisningen?

— Ja, men det må både komme fra meg og fra hjemmet. Og hvis foreldrene synes trimming er greit, så ...

Belastet

Ungdom og unge voksne i alderen 15- 24 år er mest utsatt for ulykker. Særlig mannlige bilførere i alderen 18 til 19 år, dernest 16 åringer på moped, ifølge trafikksikkerhetsplanen.

Årsaken til ulykkene er høy fart, bruk av alkohol eller annen rus og manglende bruk av sikkerhetsutstyr. Ulykkene skjer ofte i helgene, og er ofte utforkjøringsulykker.

Rådgiver Ingrid S. Konsmo er Vennesla kommunes kontaktperson for Nullvisjonsprosjektet. Hun mener helt klart at bygda har en spesiell mopedkultur.

— Det går i generasjoner, og det godtas gjerne hjemmefra at mopedene trimmes.

Hun sier at kommunen ofte får klager.

— Det kan være kjøring på gangsti eller sykkelsti, eller at mopedene kjører for fort inne i boligfelt, eller i skoleområdet.

- Hva kan gjøres?

— Fysiske tiltak hjelper lite, så det går i å skape gode holdninger. Vi hadde trafikksikkerhetsdag ved ungdomsskolene i fjor, og vi må koble på politiet, selv om vi vet at de har hatt sporadisk søkelys på dette.

Unge mopedførere

Politiet i Vennesla tror ikke at andelen trimmede mopeder er større enn i nabokommunene, men peker på at svært mange unge kjører moped.

Lensmann i Vennesla og Iveland, John Tomas Homme, sier til Fædrelandsvennen at han ikke tror andelen trimmede mopeder er større i Vennesla enn i nabokommunene.

— Men trafikktettheten er nok kanskje større. Det er mye spredt bebyggelse, og mange bruker moped i den alderen til og fra skolen, til fotballtrening eller til Moonlight.

— Men det er klart, de holder på med rådning og trimming også. Vi tar tak i det nå vi stopper dem. Noen ganger er trimmede mopeder involvert i trafikkulykker. Det er alvorlig, for mopedene er ikke bygd for så stor fart, sier han.

— En annen utfordring er at deler av veinettet ikke er bygd for mopeder i så høy fart.