Ved kafébordet med en is, ved lekeplassen og idet du spennes fast i setebeltet i bilen.

Hverdagssituasjoner for barn sammen med en voksen, men i alle scenene ses den voksne som et monster. Med et forvokst kaninhode som fra en skrekkfilm, som selve Døden ikledd en svart kappe eller en bankraner med nylonstrømpe trukket ned over hodet.

Deretter budskapet: How do our children see us when we've been drinking?

SE LENKE TIL FILMEN HER

Vilprovosere

— Vi vil provosere og skape en diskusjon om hvordan barn opplever voksnes drikking.

Det sier Janne Takala, prosjektkoordinator for «A Fragile Childhood» (Lasinen lapsuus) om filmen «Monsters».

Bakteppet er en studie som A-Clinic Foundation utførte i 2011: Mer enn en firedel av finske barn mellom 12 og 18 år oppgir å lide under foreldres drikking.

— Finner har en veldig tolerant holdning til rus som gjør at de kan undervurdere hvordan en beruset mor eller far påvirker barn, har Anu Pärssinen, tidligere ansatt ved A-Clinic Foundation sagt til YLE.

Kampanjeserien «A Fragile Childhood» har pågått i flere år. Filmen «Monsters» er den med mest suksess. Til tross for at den ble lansert i 2012, forsetter den å sanke seere og har per nå 4,7 millioner treff på YouTube.

«Det du skal få se, kan tenkes å være den mest fryktinngytende kampanjen i verden akkurat nå» Slik introduserte tv-ankrene i amerikanske CNN filmen.

- Alle voksne bør se denne filmen

Folkene bak kampanjen var aldri redd for at virkemidlene i filmen skulle være for sterke.

— Filmen er bare startskuddet. Alle voksne bør se denne filmen, og etterpå bruke et minutt på å tenke på hvilke konsekvenser alkoholbruk har i deres hjem, sier Takala.

De har også fått tilbakemeldinger fra voksne som har vokst opp i alkoholiserte hjem om at filmen korrekt fanger frykten og terroren barn kan føle når voksne de kjenner endrer personlighet.

- For å få folk til å dele våre kampanjer er det nødvendig at de er interessante, følelsesladde, sjokkerende , godt håndverk og fremfor alt må budskapet være ekte opplevelser, sier Takala.

— Vi sier ikke at voksne skal la være å drikke alkohol overhode, det viktige er at hjemmet forblir et trygt og varmt miljø for barna, legger han til.

- Filmen formidler et viktig perspektiv

— Filmen benytter ekstreme virkemidler. Den skal skremme vettet av de voksne, og rette seg mot voksne. Først og fremst synes jeg den formidler et viktig perspektiv: Det er ikke selve alkoholinntaket som belaster, men konsekvensen: Hvem blir mamma og pappa når de blir beruset, sier Frid Hansen.

Psykologspesialist Frid Hansen. Foto: Borgestadklinikken

Psykologspesialisten har 28 års klinisk erfaring fra Borgestadklinikken, og er en av Norges fremste eksperter på feltet barn-familie og rus.Og ja, hun har møtt og opplevd barn som i perioder opplever foreldrene som monstre.

— Dette er unntakene, men hverdagen til barn som lever i volds- og rusfamilier består av ekstrem uforutsigbarhet, de skremmes og blir redde. I slike situasjoner påføres barnet smertefulle og vonde hendelser av dem som i utgangspunktet skulle beskytte barnet for nettopp det vonde og vanskelige. Det er en svært vanskelig situasjon for barn å være i, sier hun.

Hun tror mange kan tenke at denne filmen viser det ekstreme, det som gjelder ytterst få, og så beskytter vi oss bak det.

— Det er ingen foreldre som ser på seg selv som monstre. Men ansiktsuttrykkene til barneskuespillerne i denne filmen, denne aktsomheten og årvåkenheten i blikkene deres som spør: «Hva møter meg i dag?», er veldig gjenkjennelig – og dessverre gjeldende for så veldig mange. Det er elementer av dette de mange tusen hjem, sier hun.

- Man tvinges til å dvele ved det provoserende og sjokkerende

Svakheten ved filmen, mener Hansen, er at den kanskje har et budskap som krever noe faglig forståelse for å begrunne dens berettigelse. Men alt i alt tenker hun at det er på sin plass å ty til slike sterke virkemidler.

— Kanskje det er nettopp det som trengs for å få i gang en diskusjon. Det er mye som farer forbi av snutter på Youtube og annet, men ved denne blir man holdt litt fast og man tvinges til å dvele ved det provoserende og sjokkerende. Hvis man klarer å se alkoholbruk- og oppførsel gjennom barnets øyne, vil man kanskje stoppe opp litt og stille seg noen nye spørsmål . I møte med barns følsomme sinn er ikke diagnoser i seg selv noe poeng, sier Hansen.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebookgruppe og Twitterprofil for Familie og oppvekst

FAKTA:

Kampanjefilmen «Monsters» er laget for Fragile Childhood, A-Clinic Foundation i Finland.

Filmen er finansiert av instanser som har som formål å forebygge og redusere skader hos barn som skyldes voksnes drikking.

I tillegg til A-klinikstiftelsen, har den finske motsatsen til Folkehelseinstituttet, the Mannerheim League for Child Welfare, Alkos (finske Vinmonopolet) program «Sammen med barn» samt en finsk foreldreforening bidratt til finansieringen av filmen og kampanjen.

Fragile Childhood strekker seg tilbake til 1986. Det har vært ulike prosjekter og ulike finansieringskilder.

For tiden er står Finnish Slot Machine Association (RAY) for finansieringen.

Les også:

Norske barn blir opplært til å dempe sinne

Slutt å si til ungene at de er unike

Lekebutikk solgte babydukke med smal midje og kvinnebryster