Teamet bestående av DRMA Arkitekter, 1:1 Landskap og Everyday foreslår å gjøre bilbroen om til et samlingssted med sittebenker.
På plassen foran de hvite husene i Gravane der det i dag er parkeringsplass, foreslår Aspaln Viak å anlegge en dam formet som Odderøya.

— Det er liten tvil om at området fra krysset Østre-/Vestre Strandgate og nordlige del av Odderøya trenger en ansiktsløfting. Vi har nå fått flere spennende forslag, som kommunen står fritt til å velge fritt fra og bruke helt eller delvis, sier teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune.

Tre utvalgte

I fjor høst utlyste kommunen en konkurranse for å lage en plan for utforming av en formidlingsplass på Odderøya. Av ti som sendte inn forslag ble tre firma eller grupper valgt ut. Disse er Østengen og Bergo Landskapsarkitekter i samarbeid med Alexandra Instituttet i København, et team bestående av DRMA Arkitekter, 1:1 Landskap og Everyday og Asplan Viak i Arendal.

Området fra enden av Østre Strandgate og bilbroa til Odderøya er inngangspartiet til Odderøya. Kommunen ønsker seg nå en utforming som prioriterer fotgjengere og syklister foran biltrafikk. Oppdraget gikk også ut på å formidle Odderøyas militærhistorie og vise vei til friluftsområdene, kunstnersenter, konsertarenaer, Kilden og fremtidige formidlingsbygg.

Problembro

Asplan Viak foreslår å rive landkarene på bilbroa, og rette ut dagens krappe sving. Dermed vil broa kunne fungere som port til Odderøya også for de som kommer gående langs strandpromenaden fra Tresse. Der det i dag en parkeringsplass foran de store, hvitmalte husene på bysiden av broa til Odderøya, foreslår Asplan Viak å anlegge en liten dam som er formet som Odderøya.

— Det ligger ikke i dette oppdraget, men vi mener det i framtiden også bør bygges en ny gangbro direkte over til Kilden, sier Espen Evensen Reinfjord i Asplan Viak.

Nytt utsiktspunkt

Videre foreslår Aspan Viak å bruke enden av den gamle jernbanebroa som er vedtatt revet, til et utsiktspunkt. På stedet kan det formidles informasjon om den siste rest av Setesdalsbanen som i sin tid gikk ut til Odderøya med tømmer fra indre bygder.

Østengen og Bergo Landskapsarkitekter og Alexandra Instituttet i København foreslår å plassere flere interaktive periskoper på Odderøya. Ved å kikke inn i disse vil publikum få informasjon om øyas historie, natur og kultur. Tanken er at en ved å legge vekt på digitale presentasjoner også kan benytte denne på pc, brett og mobil.

— Vi har foreslått å bruke elementer fra militær historie som grafisk uttrykk. Gule striper etter modell fra militæruniformer kan for eksempel males på bakken og vise vei til opplevelsestilbud på Odderøya, sier Johan Østengen i Østengen og Bergo Landskapsarkitekter.