Leder ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI og ekspert på forbrukeradferd, Ragnhild Silkoset, er imponert.

ragnhild.jpg

– Såpass lave priser reduserer terskelen for å gå ut. Ved å gjøre det sammen får de flere folk til å gjøre nettopp det og totalmarkedet øker, sier Ragnhild Silkoset.

Konkurrerer med tv-en

Hun er likevel skeptisk til at arrangementet kun holdes i en uke i året. Dette er fordi restaurantene ikke nødvendigvis konkurrerer med hverandre, men med hva folk velger å bruke tida på.

Hun trekker fram tv-titting som en typisk aktivitet folk prioriterer over restaurantbesøk.– Det er veldig vanskelig å skape vaner hos folk. Man må bruke tid og det må gjentas. Derfor burde de heller hatt «Spis for 100» hver tirsdag gjennom hele året, mener Silkoset.

Fornøyd med konseptet

Prosjektleder for «Spis for 100», Henning Vestavik, sier konseptet er inspirert av lignende tilbud i London, København og New York.

– Vi er veldig fornøyd med måten vi arrangerer dette på. Det gir mye liv i den ellers stilleste uka i året. Utover det har jo de forskjellige restaurantene sine ukestilbud og slikt, sier han.

Mandal, Sandnes og Arendal arrangerer allerede lignende konsepter. Ifølge Vestervik viser også større byen interesse for prosjektet.