— Tre omkomne på kort tid gjør veldig sterkt inntrykk, sier Odd Terje Døvik, fylkessekretær i Norsk motorcykkel union (NMCU) Vest-Agder til Fædrelandsvennen.

Odd Terje Døvik. Foto: Privat

Mandag morgen omkom Bernt Harald Carlsen (44) fra Lindesnes i en mc-ulykke utenfor Mandal sentrum. En 35 år gammel mandalitt ligger med mindre skader på sykehuset. Politiet vet ennå ikke hvem av de to som kjørte sykkelen, men fart kan være en medvirkende årsak.Dette er den tredje ulykken på kort tid i Agder:

• 14. mai omkom en mann da han kjørte inn i en parkert bil i Froland.

• 16. mai døde en kvinne (42) etter at hun 15. mai kjørte ut av veibanen og veltet i en høyresving i Birkenes.

På samme nivå

— Det er alt for tidlig å si om ulykkeneskyldes forhold på veien, mangler påsykkelen, førerens ferdighetereller bare for høyfart. Eller en kombinasjon av flere faktorer.Det vet vi ikke. Men uansett hvem som har skylden, er vi opptatt av at hendelsesforløpet så langt muligblir avdekket, sier Døvik, som også er kjent som Returkrafts administrerende direktør.

Så langt i år har fem personer omkommet etter å ha kjørt motorsykkel på norske veier. Det er én mer enn på samme tid i fjor. I hele 2014 var tallet 20 drepte.— Vi er ekstra utsatt på våren siden mange av oss ikke har kjørt på flere måneder,og er ute av trening. Det kan fortsatt ligge ting igjen på veien etter vinteren. Grus i veibanen er ofte et problem på våren. En tredje risikofaktor er at heller ikke bilistene om våren er vant til motorsyklister. Noen ulykker skyldes at bilistene ikke ser motorsyklistene, sier Døvik.

Legg inn sikkerhetsmargin

- Er vedlikeholdet på veiene godt nok?

— Her må vi først og fremst gå i oss selv. Veivesenet gjør så godt de kan med å ordne opp etter vinteren. De kan ikke trylle. Vi må ta høyde for at ikke alle veier er feiet og klare. Du må ta det litt med ro de første gangene på veien om våren, og legge inn en ekstrasikkerhetsmargin. Går det galt er det oftebare du som får smellen, sier Døvik.

Terje Bekker, områdeleder i Statens vegvesen i Agder, tror ikke alle er klar over at det kreves stor mengder kjøring for å bli en god mc-fører.

— Mc er blitt et veldig populært fremkomstmiddel. Det er mange godt voksne som kjører og som i mange tilfeller ikke har kjørt på en stund og tar opp igjen gamle kunster, sier Bekker.

- God opplæring

Han anbefaler at seniorførerne melder seg på såkalte «rustløsnings»-arrangementer og andre oppfriskningskurs.

- Er opplæringen av nye førere god nok?

— Slik jeg kjenner den, tror jeg opplæringen er god nok. Det er blitt stadig flere sykler, men antall ulykker har ikke økt. Det tyder på at opplæringen er god.

I år har regjeringen redusert satsene på engangsavgiften for motorsykler med i gjennomsnitt 30 prosent. Odd Terje Døvik, fylkessekretær i NMCU tror det kan føre til færre ulykker på sikt.

— Lavere avgifter betyr at flere har råd til å kjøpe nye sykler med bedre sikkerhetsutstyr, sier Døvik.