— De store forskjellene i andelen barnehagelærere viser at vi ikke gir alle barn en like god start, og det er et problem.Barnas utdanning starter i barnehagen. Der skal de bli trygge og få venner, de skal få hjelp med språket, de skal få lærelyst og mestringsfølelse. De som går i gode barnehager trives bedre - og gjør det senere bedre i skolen, sier leder Ragnhild Lied i Utdanningsforbundet.
Hun mener at dersom politikerne virkelig vil satse på kvalitet i norsk utdanning, må de sørge for flere barnehagelærere, slik at selve grunnlaget i utdanningen er solid.
Utdanningsforbundet mener at minst annenhver ansatt i barnehagen må være en barnehagelærer. Av de 30 sørlandskommunene er det bare Bykle som har i dag har klart akkurat det.
Barnehagelærerstudiet består i dag av en treårig bachelorutdanning.
Økonomisk spørsmål
Rådgiver Kristin Mosfjell Rosen ved oppvekstdirektørens kontor i Kristiansand sier det rent faglig er ønskelig med en så stor andel pedagogisk utdannet personell som overhode mulig, men at det handler om penger. Det normale er at det i barnehager ansettes to assistenter for hver pedagog.
— Lokalt har vi hatt god rekruttering til utlyste barnehagelærerstillinger, noe som ikke minst skyldes lærerutdanningen ved UiA, sier Kristin Mosfjell Rosen.
I fjor ble det gitt 20 dispensasjoner fra utdanningskravet til barnehageansatte i Aust-Agder og 25 i Vest-Agder. I Kristiansand ble det gitt dispensasjoner tilsvarende seks årsverk, mens vesentlig mindre folkerike kommuner som Lillesand, Flekkefjord og Kvinesdal alle ga dispensasjoner for fire årsverk hver.
Norge på jumbo
I en kartlegging av situasjonen i barnehagene i 25 OECD-land, er Norge det eneste som verken har minst 50 prosent pedagoger eller minst 80 prosent ansatte med barnefaglig kompetanse.
Både i Aust- og Vest-Agder økte i fjor andelen ansatte i barnehagene som var utdannet barnehagelærere til henholdsvis 33,3 og 37,1 prosent. I Kristiansand sank andelen barnehagelærere i fjor med ett prosentpoeng til 28 prosent.
Ti på bunn: | ||||
k-nr | k-navn | kostra-gr. | 2014 | Endring 13-14 |
1835 | Træna | 6 | 10,0 | -15,0 |
1632 | Roan | 6 | 15,0 | -12,8 |
1046 | Sirdal | 16 | 15,7 | -3,3 |
1557 | Gjemnes | 2 | 17,4 | 2,5 |
1943 | Vardø | 3 | 17,4 | -4,3 |
1141 | Finnøy | 2 | 17,6 | 1,7 |
541 | Etnedal | 5 | 17,9 | 4,1 |
1111 | Sokndal | 1 | 18,6 | -6,0 |
1853 | Evenes | 5 | 18,8 | -6,2 |
234 | Gjerdrum | 8 | 18,9 | -0,8 |
Ti på topp: | ||||
k-nr | k-navn | kostra-gr. | 2014 | Endring 13-14 |
1420 | Sogndal | 8 | 46,5 | -0,1 |
118 | Aremark | 4 | 46,7 | -3,3 |
1644 | Holtålen | 1 | 47,1 | 7,7 |
815 | Kragerø | 8 | 48,1 | 2,7 |
1755 | Leka | 6 | 50,0 | 25,0 |
1227 | Jondal | 6 | 50,0 | 26,9 |
941 | Bykle | 16 | 50,0 | 1,9 |
512 | Lesja | 3 | 52,6 | 2,6 |
511 | Dovre | 2 | 58,1 | 5,0 |
1815 | Vega | 6 | 60,0 | 21,1 |
Ti på topp/bunn
Sirdal har med en andel barnehagelærere på 16 prosent kommet med på listen over landets 10 dårligste kommuner. Kun Træna i Nordland og Roan i Sør-Trøndelag har en lavere andel barnehagelærere enn Sirdal, med henholdsvis 10 og 15 prosent. Bykle er med 50 prosent den fjerde beste kommunen i landet på området, og den eneste sørlandskommunen som er på ti på topp-listen for hele landet.
Hvert år begynner 40.000 norske ettåringer i barnehage.