— I dag er det nesten umulig for iranske studenter å komme inn på våre studier, bekrefter Frank Reichert, dekan for teknologi og realfag ved Universitetet i Agder.

For to uker siden besluttet ledelsen ved fakultetet at studenter fra Iran ikke lenger får begynne på deres teknologistudier. Bakgrunnen er et brev fra Kunnskapsdepartementet der de presiserer at universiteter ikke har anledning til å yte teknisk bistand til Iran.

Dette gjelder «uansett om bistanden ytes i form av instruksjon, rådgivning, opplæring, overføring av driftskunnskaper eller ferdigheter» står det i brevet.

Atomprogram

Universitetet skal vurdere hver enkelt søknad fra iranske studenter og skal stenge dem ute fra fag hvis de mener det kan føre til ulovlig eksport av teknologi.

For UiA betyr det i praksis at studentene ikke kommer inn på teknologiske fag.

— Nesten all teknisk kompetanse kan brukes i militær sammenheng. Lærer du å programmere, kan du misbruke den kunnskapen om du vil. Hvis du studerer mekatronikk, kan også det brukes militært, sier Reichert.

Stor interesse

Ifølge Reichert opplever de stor interesse fra iranske studenter.

— Det er ofte svært interesserte og kapable studenter som har gode resultater. Men med dagens retningslinjer, kan vi ikke ta de inn.

- Hva synes du om at de ikke får plass?

— Det er klart at dette vil ramme mange mennesker som ikke har til hensikt å misbruke sin kunnskap. Men dette er en politisk beslutning om hvordan handelsrestriksjonene overfor Iran skal praktiseres, og vi må rette oss etter dem.

Selv om UiA varsler at de vil bli strengere når studenter fra Iran søker opptak, er det ifølge internasjonal avdeling ikke planer om å utvise dagens 14 studenter fra landet.

PST

PST Agder bekrefter at de har hatt kontakt med UiA.

— Vi har vært opptatt av å bevisstgjøre de på den kompetansen de har og om det rammes av eksportkontrolloven, sier Knut Aurebekk, leder av PST Agder.

De har ikke rådet universitetet til å stenge enkeltstudier.

På sin hjemmeside har PST likevel ramset opp en rekke studier som de mener kan brukes i et atomvåpenprogram. Blant annet mekatronikk, kjemi og elektronikk.

— Det er utrolig mange fagområder som inngår i et atomvåpenprogram. Skal vi si noe generelt er det fag på et visst et avansert nivå vi er opptatt av, som master og phd, sier Martin Bentsen, kommunikasjonsrådgiver i PST.

Liberalt

Ifølge Bentsen har Norge praktisert mer liberale regler enn andre land.

— Vårt ønske er ikke at utdanningsinstitusjoner skal være et sikkerhetspoliti, men at de skal ha en bevisst holdning. Det er sikkert vanskelige grensetilfeller, men da kan man ta kontakt med oss som har fagkompetanse.

PST mener konsekvensen ved å ikke følge reglene kan bli at man bidrar til et program Norge har skrevet under på at de skal motvirke.

— Når man først har skaffet seg kompetanse og tatt det tilbake til Iran, er det for sent. Det er det som gir utfordringer.

- Kan få alvorlige konsekvenser

Kunnskapsdepartementet mener det kan få alvorlige konsekvenser hvis norske utdanningsinstitusjoner ikke følger reglene.

— Hvis man bidrar til at Norge bryter en FN-resolusjon er det alvorlig, uten at vi vil spekkulere i hva som vil skje. Vi ønsker bare å legge vekt på at vi ikke vil bryte en resolusjon om spredning, sier Bjørn Haugstad (H), statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

Han legger til at de også er opptatt av at studenter ikke feilaktig blir utestengt.

- Er det for strengt å stenge samtlige teknologistudier?

— Forbudet omfatter kunnskap som kan brukes til å spre masseødeleggelsesvåpen. Vi sitter ikke på en nøyaktig liste over hvilke utdanninger dette gjelder, men vi vil hjelpe universiteter og høyskoler om hvordan de skal opptre i enkeltsituasjoner, sier Haugstad.