Det blir adskilte veibaner for gående og syklende. Kantene markeres med granittstein. Foto: Vegard Damsgaard
Her dundret bilene tidligere forbi på Vågsbygdveien. Nå er det brunt, men det blir snart grønt rundt gang- og sykkelveien. Foto: Vegard Damsgaard

Totalt skal det plantes 250 trær og 5500 busker langs den nye, firefelts veistrekningen til 1,3 milliarder kroner mellom Lumber og Kolsdalen vest for Kristiansand sentrum.

— Vi begynner å se konturene av anlegget nå, og når det spirer i plener og gressbakker tror jeg det blir en fantastisk fin, grønn lunge, sier anleggsleder Trond Christian Høiberget fra Landskapsentreprenørene.

Asfalten er rykket opp med rot der 20.000 biler hver dag passerte Vågsbygdveien ved Blørstad fram til i fjor.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Kunne spart pengene

Nå plantes 780 rododendron rundt de nye gang- og sykkelveiene på tunnellokket, snart utplasseres 70 trær i samme område.

Det må være lettstelt. 20 lastebillass med bark skal sørge for å holde ugresset unna.

På tunnellokket lages et nytt veianlegg, denne gang for myke trafikanter. Omgivelsene beplantes, dekkes med bark eller sås til med gress. Foto: Vegard Damsgaard

— Det er de myke trafikantene som får mest av gleden, konstaterer anleggsleder Høiberget, og legger til at gang- og sykkelbanene skilles fra hverandre og danderes med granittstein.Veivesenet har som policy å pynte litt på anleggene sine.

— Det vil alltid være et valg mellom superenkle løsninger, der vi sparer penger, eller anlegg med et opplevelseselement. Å etterlate en grushaug eller steinskråning passer ikke i en by, men bygger du i jomfruelig landskap utenfor tettbebyggelse kan du la naturen gjøre jobben med å ta tilbake arealene, forklarer prosjektleder Stig Berg-Thomassen fra Statens vegvesen.

Han opplyser at skråningen som nå dekkes av de - med tiden - fargerike buskene, skjuler flere tekniske rom. Disse inneholder alt av elektro og tekniske styresystemer for de to tunnelløpene.

Ikke redd for frost

Hvor stor del av totalpotten som brukes på grøntområder har ikke prosjektlederen oversikt over, bare at det er småbeløp i den store sammenheng.

Skulle vinteren vende tilbake, er det entreprenørens ansvar at plantene allerede er satt i jorda.

— Om kvikksølvet kryper over på minussiden er det ingen fare. Bare jorda får god varme på dagen, gjør det ingenting om det dannes en tynn, kald hinne i det øverste laget om natten, forsikrer anleggsleder Trond Christian Høiberget, som i disse dager har opptil 18 personer i arbeid.

Hele veianlegget åpnes i begynnelsen av juni. Av større arbeid gjenstår blant annet å fullføre Søgne-avkjøringen i den nye Hanneviktunnelen.Fædrelandsvennen har tidligere omtalt Sørlandets største rundkjøring, ved tunnellokket på Fiskå. Den er 50 meter i diameter og har 133 up-lights boret ned i granitten, for å gi et spennende visuelt inntrykk.