Skyttere fra Farsund skjøt ned isblokker med rifle og hagle på E 39 i februar. Europaveien var stengt i tre dager og kostet veivesenet halvannen millioner kroner. Likevel venter Statens vegvesen med sikring til 2017. Foto: Jarle R. Martinsen

Den rasutsatte strekningen Holmenfoss-Try har fått 180 millioner kroner til rassikring ifølge Nasjonal Tranportplan (NTP). Likevel har veivesenet bestemt at sikringen ikke starter før i 2017. Lokalpolitiker Arild Berge (V) frykter for bilistenes sikkerhet.

— Fjellet er et svært utsatt rassted, og jeg er redd for trafikksikkerheten. Vi har sett at stein- og isblokker har rast ned fra fjellet de siste årene. I vinteren måtte europaveien stenges og isblokker skytes ned. Jeg frykter at dette skjer i årene fram til sikringen starter, sier Venstre-politikeren.

Mest utsatt på Agder

Geolog Morten Christiansen, ansatt i Statens vegvesen, sier at Holmenheia er landsdelens farligste fjell.

Skyttere fra Farsund skjøt ned isblokker med rifle og hagle på E 39 i februar. Europaveien var stengt i tre dager og kostet veivesenet halvannen millioner kroner. Likevel venter Statens vegvesen med sikring til 2017. Foto: Jarle R. Martinsen

— Holmenheia er aller mest utsatt for ras langs E 39 i Agder, og vi har gitt fjellet det høyeste prioriteringstallet, sier geologen.I februar måtte veivesenet stenge E 39 etter ras av isblokker i Trybakken. Arbeidet tok tre dager, og man måtte skyte ned is med rifle og hagle. Stengningen kostet en halv million ekstra per dag og bilistene ble sendt rundt Laudal.

70 millioner er satt av i 2017, mens de resterende sikringsmidlene er påtenkt i 2018-2023. Arild Berge mistenker at veivesenet ønsker å bruke pengene på ny E 39. — Forsinkelsen gjør at jeg frykter deler av midlene ikke blir brukt til sikring. Vi må sannsynligvis kjøre på denne veien i minst åtte år til. Midlene ligger jo allerede i transportplanen og det er viktig at alle nå legger trykk på veivesenet, sier Berge.

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vest-Agder, nekter for at midlene kan bli brukt til ny vei.

— Det er ingen klar sammenheng mellomrasmidler og midler til ny E39. Rasmidlene er øremerket sikring av riksveinettet, sier han.

Prioriteringer

Grunnen til at pengene først bevilges i 2017 skyldes prioriteringer hos veivesenet.

— Det henger sammen med fremdrift av veibygging og risikoberegninger. Vi gjør mindre tiltak som vil ha stor effekt, og mener vi har kontroll på fjellsiden fram til 2017, sier Mjaaland. - Kan bilistene kjøre på en trygg vintervei uten fare for ras av isblokker?

— Vi kan ikke garantere at det ikke vil rase fra fjellet, men vi holder øye med fjellsiden og stopper trafikken når det er nødvendig, sier han.

- Uholdbar situasjon

For noen uker siden ba Berge Søgnes ordfører om å sjekke veivesenets sikringsplan. Berge sier han ikke ble beroliget av tilbakemeldingen. Veimyndighetene påpeker at enkelte tiltak er satt i gang. Radarmåler er montert ved Holmenfoss Kro og ved avkjøringen til Try. Scanning av fjellsiden vil bli gjennomført våren 2014. — Vi må stole på at veimyndighetene gjør det som kreves rundt Holmenheia, men vi kan ikke ha det slik de neste ti årene. Vi har allerede hatt en dødsulykke, og i vinter fikk en bil knust frontrute, sier Helge Andresen (H), fungerende ordfører i Søgne kommune.

— Mye tyder på at nye E 39 kan være ferdig langt raskere enn innen åtte år. Det er like viktig å kjempe for å fremskynde byggingen av Lindelia-Døle bru, sier Høyre-politikeren.

Andersen mener Fylkeskommunen og Sørlandsbenken må kjenne sin besøkelsestid i denne saken, for å legge press på veivesenet.

- Skal ikke være nødvendig å holde pusten langs Holmenheia

— Her må man se på bruken av penger i Statens vegvesen, og om det kan være nødvendig med omprioritering. Det er vanskelig å forutsi når det går et ras, men det skal heller ikke være slik at man må holde pusten når man kjører langs Holmenheia, sier Åse Michaelsen (Frp), stortingsrepresentant i transportkomiteen.

Under raset ved Trybakken i februar ble E 39 stengt i tre dager. Vest-Agder Fremskrittsparti vurderte den gang å melde Statens vegvesen inn for Arbeidstilsynet. Partiet sendte ut pressemelding der de viste til at E 39 er arbeidsplassen til mange yrkessjåfører og krevde at veivesenet kom med både kortsiktige og langsiktige planer for å utbedre og sikre veistrekningen.