— Det er et lite faresignal at det er trafikkøkning i rushtida på europaveiene. Men disse tallene må vi være fornøyde med. Dette ser bra ut, sier Bjørne Jortveit, rådgiver i ATP-samarbeidet.

Denne uka presenterer Areal- og transportplanutvalget i Kristiansandsregionen (ATP-utvalget) en rapport om belønningsmidlene for 2014. Rapporten viser blant annet hvilken effekt rushtidsavgiften har hatt på trafikken.

Trafikken går ned

Statistikk fra de fem bomstasjonene i Kristiansand viser at den totale rushtrafikken gikk ned 1,1 prosent fra 2013 til 2014. Nedgangen fra 2012 til 2014 var 1,9 prosent. Tallene bidrar til å oppfylle nullvekstkravet i belønningsavtalen.

— Nedgangen er i tråd med forventningene våre. Det er totalutvikingen som er viktig for oss, påpeker Jan Otto Hansen, rådgiver i samferdselsseksjonen i Vest-Agder fylkeskommune.

Her øker trafikken

Trafikken gikk ned gjennom samtlige stasjoner, med unntak av bompengestasjonene på Bjørndalssletta og på Vesterveien. Der gikk trafikken opp med henholdsvis 0,9 prosent og 0,4 prosent fra 2013 til 2014.

— En årsak til veksten kan være nye E 18 til Grimstad, og en arbeidsmarkedsregion i vekst. Det er vanskelig å sette fingeren på enkeltfaktorer. Dette er en kompleks materie. Årsakene til variasjonen kan blant annet handle om vind og vær, og om folk sykler, sier Hansen.

- Ny Vågsbygd-vei årsak

— Trafikkøkningen på Vesterveien har nok blant annet sammenheng med åpningen av den nye Vågsbygdveien og tre felt på Vesterveibroa. Dette er en forventet utvikling, forsetter Bjørne Jortveit.

— Hva gjøres for å stoppe økningen?

— Dersom det blir problemer med å opprettholde nullveksten, vurderes det å gjøre noe med rushtidsavgiften. I tillegg forstetter vi med å forbedre kollektivfelt og satsingen på buss og sykkel, påpeker Jortveit.

Gjennom bomstasjonen på riksvei 9 ved Gartnerløkka har det vært en nedgang på hele 11,6 prosent. Jortveit vet ikke årsaken til den kraftige nedgangen, men antyder at en årsak kan være lange perioder med veiarbeid i området.