KRISTIANSAND: Dermed er politikerne i fylkesutvalget fornøyd etter redegjørelsen de fikk utenom dagsorden på sitt møte i går.Direktør i Vest-Agder Kollektivtrafikk (VAK), Kjell Vinknes, viste til gjeldende avtale med fylkesrådmannen, der det slås fast at VAK har fullmakt til å forlenge eksisterende avtaler eller ta i bruk andre kontraktsformer dersom man anser dette som formålstjenlig.Det var Venstres Dag Vige som ba om redegjørelsen, etter oppslag i Fædrelandsvennen om at T.K. Brøvig-konsernet har fått enerett på 80-prosent av busskjøringen i fylket fram til 2010.Etter gårsdagens gjennomgang nøyde Vige seg med dette oversendelsesforslaget til administrasjonen:«Det vurderes om det er tjenlig med større grad av konkurranse ved avtaleinngåelse i fremtiden».Kjell Vinknes viste til Yrkestransportloven da han sa at dagens praksis er lovlig. Der heter det at fylkeskommunen selv velger hvilke ruter som ønskes opprettholdt, at fylkeskommunen fastsetter rettningslinjer for tildeling av tilskudd og at anbud kan benyttes.Han vedgikk at lovligheten kan virke uklar dersom Lov om offentlige anskaffelser legges til grunn. Der er hovedregelen at offentlige innkjøp over en viss verdi skal ut på anbud.Direktøren i VAK sa også at de fleste andre fylkeskommuner følger samme praksis som Vest-Agder.— Bruk av anbud er mer unntak enn regel for fylkeskommunenes avtalepraksis med busselskaper, sa Kjell Vinknes, som la til at anbud kan brukes som ris bak speilet dersom forhandlinger ikke gir maksimal uttelling.