KRISTIANSAND: — Jeg er skuffet over regjeringen i denne saken. Det er helt uakseptabelt at omstillingene i veivesenet skal føre til mindre penger til veiutbygging og veivedlikehold på Sørlandet og andre steder, sier Westermoen til Fædrelandsvennen.Westermoen krever økte bevilgninger i statsbudsjettet til høsten, og mener rammene, som veidirektoratet planlegger innenfor nå, er altfor dårlige. Faktisk får Vest-Agder og Sørlandet betydelig mindre penger til vei enn landsdelen for eksempel fikk i fjor. Region Sør, som omfatter fem fylker, fikk 765 millioner til drift og vedlikehold i 2002. Neste år blir det bare 745 millioner ifølge veidirektoratets egne budsjettskisser. Altså er det ikke en gang tatt høyde for prisstigningen. I tillegg må bevilgningene dekke omstillingskostnadene i forbindelse med at veivesenet omorganiseres. I sum betyr det mye mindre enn før til brøyting, asfaltering og generelt vedlikehold.- Fattigmanns trøst er at det satses på stamveier, og at Listerpakken er inne i budsjettene. Dessuten at Sørlandet mister mindre enn andre landsdeler. Men likevel er dette altfor dårlig, sier Westermoen.Han reagerer ikke minst på at firefelts vei mellom Grimstad og Kristiansand ikke er med i budsjettforslagene fra veimyndighetene.- Noe annet enn firefelt kan ikke godtas, og nå må snart denne saken bli endelig avklart. Skikkelig stamvei er avgjørende for å utvikle Sørlandet videre, sier Westermoen.Han reagerer spesielt på at reduksjonene i veibevilgningene rammer riksveibudsjettene.- Dette er den delen av veimidlene som staten sier at lokale myndighetene skal ha stor innflytelse over. Man sier altså ja til lokaldemokrati, men når det skal spares penger så er det nettopp den lokale potten som strammes til, hvilket er uholdbart, sier Westermoen.