VENNESLA: — Jeg deler gjerne erfaringene mine fra kollisjonen med andre, sier Kenneth Uleberg fra Vennesla. 28. januar i år skulle Kenneth hente to kamerater etter jobb. Den korte turen endte med frontkollisjon og titanplater i pannebrasken. - Det kunne gått mye verre, selv om jeg holdt fartsgrensa. Legene fortalte meg at bensplinter nesten hadde trengt inn i hjernen. Det ville resultert i indre blødninger, som kunne vært livstruende. Jeg har vært heldig, tross alt, sier 18-åringen. Nå blir venndølen frontfigur i Vegdirektoratets bilbeltekampanje som skal gå i landets største aviser. Sambygdingen Siri Gunn Myhre i Vegdirektoratet hadde lest om Kenneth i Fædrelandsvennen. På et møte la hun fram artikkelen til de andre som driver kampanjen. - De andre i gruppa tente på ideen med en gang. Vi fikk så mye skryt av kampanjen i fjor fordi vi ikke var ute med pekefingeren. Vi hadde ikke lyst til å drive skremselspropaganda. Kenneths historie er alvorlig, men ender godt til slutt, sier Myhre. Krasjtelefon

Hun tok kontakt med 18-åringen og lurte på om han ville være med i en riksdekkende annonsekampanje for bruk av bilbelte. Kenneths historie skal stå i avisen. Samtidig får han en mobiltelefon. - En time hver dag skal den være på. Nummeret legges ut i avisannonser. Hvis noen vil snakke med meg om ulykka, så kan de det. Resten av døgnet legger jeg inn en telefonsvarer som forteller om ulykka, sier Uleberg.- Du er ikke redd det kan bli kjedelig å fortelle det samme om og om igjen? - Det kan sikkert bli ganske kjedelig dersom det er mange som ringer. Men det er greit å varsle andre om fordelen med å bruke bilbelte, sier Uleberg. Vegdirektoratet har tro på telefonordningen. - Det er klart at en som forteller fra virkeligheten blir et sterkt sannhetsvitne. Vi kan skrive annonsene, men det er mer troverdig når du får høre historien med hans egne ord, sier Myhre.Mellom klokka 16 og 17 hver dag fra førstkommende fredag kan Kenneth Uleberg treffes på et gitt telefonnummer. Enten via SMS eller ved oppringning. Resten av døgnet ligger det inne et mobilsvar hvor Kenneth forteller om trafikkulykka. Og bilbeltebruk.- Vi har sagt at han kan få en del tulletelefoner, og at han må heve seg over dette. Det vil alltid være noen som synes det er gøy å tulle med slikt, sier Myhre. Aktivt utrykningspoliti

Ved siden av annonsene og mobiltelefontilbudet kommer Vegdirektoratet til å sette opp store sort/hvitt plakater langs norske veier. De håper på godt gjennomslag for kampanjen. I fjor var det 25 som døde etter utforkjøringer i landets fem sørligste fylker. Bare to av disse brukte bilbeltet.- Utrykningspolitiet kommer til å være aktive med bilbeltekontroller i denne perioden, sier Myhre. Årets bilbeltekampanje retter seg først og fremst mot de yngste sjåførene. Det er de som er hyppigst innblandet i ulykker hvor det ikke er brukt belte. Og allerede før kampanjen er det en som er sikker i sin sak: - Heretter skal selen være på, også på kortere turer, konstaterer Kenneth Uleberg.