KRISTIANSAND: -Vi er mest interessert i Sørlandsbanen, sier konsernsjef Kjetil Førsvoll i Connex Norge AS til Fædrelandsvennen.Connex Norge er en del av giganten Connex Europe, som med sine mer enn 40.000 ansatte er det største private selskapet i Europa på tog og buss. Førsvoll begrunner interessen for Sørlandsbanen med godt trafikkgrunnlag, hovedbase i Stavanger og representasjon i Oslo.Han legger til at Connex vil melde seg raskt når Samferdselsdepartementet etter all sannsynlighet åpner for konkurranse på norske jernbaner i 2004.— NSB kan ha godt av konkurranse, ikke minst når det gjelder punktlighet. Billigere billetter kan bli en konsekvens, fremholder Kjetil Førsvoll.Allerede neste år vil selskapet være representert på norske skinner, på forlengelsen av Nordlandsbanen fra Svenskegrensen til Narvik. Selskapet skal trafikkere hele denne banen til Göteborg og Stockholm.Enn så lenge har selskapet satset mest på buss her i landet, med sine fire prosent av markedet.- Våre togplaner handler om å leie eller lease materiell. Hva slags materiell har vi ennå ikke tatt stilling til, sier den norske toppsjefen.Connex driver tog- og busstrafikk i Tyskland, Frankrike, England, Danmark, Estland, Belgia, Nederland, Polen, Tsjekkia og Slovenia. Neste nasjon ut er Irland i høst. I Stockholm har selskapet nylig undertegnet femårskontrakt for drift av byens t-banesystem.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no