KRISTIANSAND: — Vi har ikke sett noen eksplosjon, og det er heller ikke ønskelig, sier Helge Hasselgård i Bryggeri- og mineralvannforeningen.Rusbrusen har i dag kun erobret tre prosent av alkoholsalget. Hasselgård har samtidig sett en nedgang i ølsalget, men mener en eventuell eksplosjon lar vente på seg.Dårlige terningkast i avisene har ikke gjort drikkene mer populære. Paradoksalt nok er disse rettet mot et ungt publikum, men prisene er alt fra studentvennlige. Ungdommen ser seg derfor ikke råd til å velge rusbrus fremfor øl.- Rusbrusen blir i stor grad importert, men det er ingen grunn til å frykte tapte markedsandeler for store bryggerier som Christianssands Bryggeri. CB produserer dessuten flere typer øl og sider, og import av rusbrus vil aldri bli noen stor trussel, sier Lisbeth Hope Frugård, informasjonssjef i Hansa Borg AS, som eier Christianssands Bryggeri.- Trenden er nasjonal, og Sørlandet skiller seg så langt ikke ut verken positivt eller negativt, sier hun.Søndag slo TV 2 stort opp nyheten om at rusbrussalget gikk over all forventning.- Vi kjenner oss ikke igjen i denne fremstillingen, sier Harald Kalvøy, innkjøpsdirektør i Rema 1000. Han mener salget av rusbrus har gått som forventet, og regner med at det vil utgjøre i overkant av ti prosent av alkoholomsetningen i Rema-butikkene.- Det er snakk om en introduksjonsfase der folk prøver dem ut. Når alle typene, smakene og fargene er testet ut, faller interessen og rusbrusen vil finne sin plass i landskapet, sier han.Det er særlig media som får ansvaret for opphausingen av rusbrusens popularitet. Både bransjen og folk flest fikk inntrykk av at salget ville eksplodere, men dette har altså ikke skjedd.