KRISTIANSAND: Onsdag bestemte Statens vegvesen i Vest-Agder at det skal innføres 60-grense fra øverste del av Narviksbakken allerede om et par dager. Det skal gi betydelige lettelser ved av— og påkjøring langs Vollevannet.- Vi konstaterer at folk kjører fort, for fort, derfor innfører vi 60-sone fra to tredjedeler av Narviksbakken helt til 50-sonen på Bjørndalssletta, sier trafikksjef Hans Seland fra Statens vegvesen Vest-Agder.Onsdag hadde Veikontoret kalt inn til møte med politiet, busselskapet, drosjenæringen og førerprøvesensorer. De var skjønt enige: Trafikkfellene på strekningen er ikke til å leve med.Kortere kollektivfelt

— Vi opphever også kollektivfeltet fra samme sted i Narviksbakken, slik at det blir en roligere situasjon for de som skal svinge av, forteller Seland.

Og ikke nok med det: Bilister som skal svinge inn på E 18 ved Vollevannet får forlenget påkjøringsfeltet drøyt 50 meter på bekostning av kollektivfilen, slik at fellene nå skal være så godt som fjernet.I tillegg skal det skiltes for fletting nærmere Varoddbroa, slik at det blir mindre grad av panikk-skifte fra høyre til venstre felt. Erfaringen er dessuten at mange ikke tar hensyn til den gjensidige vikeplikten dette skiltet betyr.Tiltakene vil trå i kraft allerede i løpet av et par dager.- Er ikke dette momenter dere burde forutsett?- Vi ville jo satse maksimalt på bussprioritet, det var hovedsaken. Men det er en normal og god arbeidsform å samle erfaringer i ettertid, mener Hans Seland.Ville oppheve fra Vollevannet

I tillegg til disse tiltakene kom det et par mer drastiske forslag. Sensorene fra trafikkstasjonen ville oppheve kollektivfeltet fra Vollevannet helt til bomstasjonen.- Vi tror dette ville ført til en del kreativ snikkjøring, så vi tar ikke det med i denne omgang, sier trafikksjefen.Drosjesjåførene ville ha 50-sone fra Narviksbakken, men også dette ble nedstemt.- Med jevn hastighet rundt 60 er mye av poenget oppnådd. Jevn hastighet er viktigere for oss enn å redusere farten for mye, sier Seland.Busselskapet lovet å bruke manuell fil ved bomstasjonen, slik at det blir færre farer i form av kryssing mellom filene. Dessuten vil aktørene i kollektivfeltet forsøke å ta mer hensyn til bilister som skal ut eller inn ved Vollevannet.