ARENDAL: — Politiet forsøkte å finne opp hjulet en gang til, så ble det firkantet. Vi ville nok vært mer tjent med å kjøpe hyllevare og heller bygget litt om. Både Politiets Materielle Tjeneste (PMT), Justisdepartementet og båtbyggeren må ta skyld for at vannjetbåtene ble som de er. Men jeg vil ikke fordele skylden, sier politibetjent Geir Ove Boberg i PMT til Fædrelandsvennen.Prototypen ble ikke utviklet etter modellforsøk, men PMT ble lovet at vannjetbåten til en pris av 2,7 millioner skulle tilfredsstille politiets krav til fart og arbeidsplass ombord. Båtene skulle greit nå en toppfart på 42 knop, men sannheten er at en rekke ungdomsbåter blåser fra politiet.- Politibåten graver seg ned ved høy fart og står med baugen rett til værs i sakte fart. Dette skjer fordi båten ble kappet i lengden og ikke kortet inn i bredden. Politiet krevde etterhvert mer utstyr og dette er noe av årsaken til at båten ble 1,3 tonn for tung. Med en båt som er feilkonstruert hjelper det lite med 680 HK. Det hjelper heller ikke med større motorer. Båtbyggeren sier det ikke går an å forlenge skroget. Dermed kan det gå mot bygging av et nytt skrog og at vi flytter over motorer og alt utstyret for å berge noe av investeringen, sier Boberg.Båtbygger Henrik Henriksen bekrefter at begge båtene trolig kommer tilbake til verkstedet i løpet av sommeren og at man vurderer en ombygging. Hvem som skal betale ombyggingen vil ikke Henriksen si noe om, annet enn at det også må bli en forhandlingssak. Han vil heller ikke fordele skyld.Hvem er snytt?

Henriksen sier til Fædrelandsvennen at han var forespeilet bygging av 30 slike politibåter over en fem årsperiode. Men det er blitt smått med bevilgninger og Henriksen har ikke fått nye bestillinger.- Det er klart jeg føler meg snytt når jeg ikke har fått beskjed om å sette igang produksjon av flere båter til politiet, sier Henrik Henriksen.Politibetjent Geir Ove Boberg kan ikke forstå at Henriksen har grunn til å føle seg snytt. Boberg mener man ikke bestiller flere båter av en type man ikke er fornøyd med.- Nok er nok. Vi må gjøre det beste ut av situasjonen. Kan vi bruke utstyret i et nytt skrog er det en måte å løse problemet på. Men denne gangen skal vi prøve ut et nytt skrog i modellskala før båten bygges. Vi har hastverk. De to politibåtene må være operative neste sommer, mener Boberg.Fiasko?

— Vil du karakterisere byggingen av de to båtene som en fiasko?- Fiasko er et sterkt ord. Vi får trøste oss med at Sjøforsvaret har gjort den samme tabben. Også Sjøforsvaret ba om kortere båter ved det samme verftet for å spare penger.Politiets aluminiumsbåter skulle målt 11,5 meter, men ble kortet inn til 9,7 meter. Man brukte den opprinnelige giggen, og endret ikke bredden tilsvarende. Dermed mistet båtene sine dynamiske linjer. Bare ved full fart vil vannjetbåtene plane.- Vi vet at båtene går 32 knop, men det påstås at en av dem har nådd 38 knop. Dette er ikke bekreftet. Båtene skulle ha en toppfart på 42 knop. Vi kunne med fordel kjøpt «hyllevare» og spart utviklingskostnadene, mener Boberg.Vannjetbåten i Arendal er sjøsatt og settes inn i tjeneste mandag. De to politibåtene i Arendal patruljerer fra Kragerø i øst til Kristiansand i vest.En av skipperne på vannjetbåten i Arendal vil ikke kommentere noe som vedrører båten.