KRISTIANSAND: — Samferdselsdepartementet har tidligere avslått søknaden om å bruke kollektivfeltet til kameratkjøring og varetransport. Vi går inn for å søke en gang til, og er kommet til at vi nå må legge press på departemenet, sa Høyres Inger Skeie Hansen i formannskapet i går.Fremskrittspartiet støttet Høyres forslag om å gi departementet frist til 1. februar neste år. Hvis det innen den tid ikke er kommet et positivt svar på søknaden, legges kollektivfeltet ned.Sammen med Frp har Høyre flertall i formannskapet. Mindretallet fra KrF, Arbeiderpartiet, Venstre og SV anket avgjørelsen inn for bystyret 8. desember.- Et bestillingsverk

Kollektivfeltet førte igjen til voldsom debatt i formannskapet. Frp-leder Olaf Messel gikk knallhardt ut mot veivesenets ferske rapport, som konkluderer med at bussen kommer fortere fram og at privatbilene ikke bruker lenger tid til sentrum enn før kollektivfeltet ble opprettet i mai.- Jeg lurer på hvem som har foretatt denne undersøkelsen. Dette er ikke noe annet enn et bestillingsverk, og jeg stoler overhodet ikke på konklusjonene. Faktum er at bussen er like forsinket som før, og privatbilene bruker lenger tid, fastslo Messel, som gjorde det klart at han snakket av erfaring.- Jeg bruker bussen mye, og den er alltid for sen. Dessuten har jeg snakket med både buss- og taxisjåfører som uttaler at fremkommeligheten ikke er blitt bedre. For privatvbilene er det enda verre, sa Messel, som ikke fikk støtte for et forslag om å avvikle kollektivfeltet straks.Yngvar Hansen-Tangen (H) var enig med Messel.- Her er det bukken som passer havresekken. Kanskje har veivesenet gjort undersøkelsen på lørdager, sa Hansen-Tangen.Sjokkert Ap-leder

Ap-leder Bjarne Ugland var sjokkert over uttalelsene fra Messel og Hansen-Tangen.- Jeg hører til de lykkelige som stoler mer på rapporten fra veivesenet enn Messel, og finner det høyst oppsiktvekkende at Høyres representant trekker veivesenets målinger i tvil, sa Ugland, som foreslo å utsette saken.- Vi bør invitere veivesenets folk til formannskapet, slik at de kan presentere resultatet av undersøkelsen før vi gjør vedtak i saken, sa Ugland, som ikke fikk flertall for utsettelsesforslaget.- Det er pussig at det er de som opprinnelig var mot å opprette et kollektivfelt som nå trekker målingene til veivesenet i tvil, sa Venstre-leder Dag Vige.Buss på gamle E 18

Selv om det var sterk uenighet om effekten av kollektivfeltet i formannskapet, var det enighet om at problemene for bussen er størst ved bomstasjonen på Bjørndalssletta. Formamnskapet vedtok enstemmig at kollektivfeltet skal forlenges fram til rundkjøringen. Det skal skje ved at feltet føres inn på gamle E 18 før bomstasjonen, og kommer ut igjen i rundkjøringen.