— Veldig lite spenstig, og helt feil i forhold rekruttering og i forhold til å gjøre veivesenet mer attraktivt som arbeidsplass, sier tillitsvalgt for sivilingeniørene ved veikontoret i Vest-Agder, Asbjørn Heieraas i en kommentar til at Veidirektøren droppet Sørlandet og valgte Skien.- Jeg noterer at Sørlandet har tapt nok en gang, og argumentet er at vi er en utkant i regionen. Jeg håper at politikerne ikke godtar slikt uten sverdslag, sier hanHeieraas tror veivesenet vil tape på Skien, fordi han mener Skien er den minst attraktive av alle byene som kjempet om regionkontoret.- Ingen vil til Skien

— Vi vil ikke bli attraktive for arbeidssøkere. Skien er ikke den byen flest vil flytte til, men den av fylkeshovedstedene i regionen som færrest vil flytte til, sier han.Også veisjefene i landsdelen er skuffet over Veidirektørens valg, selv om de uttaler seg noe mer diplomatisk.- Umiddelbart er jeg skuffa, men det lå vel i kortene, sier både veisjef i Aust-Agder, Gunnar Lien og konstituert veisjef i Vest-Agder Johan Mjaaland til Fædrelandsvennen.Mjaaland er enig i at det kan bli langt til makta, men han tror likevel ikke at Sørlandet vil tape på at én regional veisjef skal styre prioriteringene i fem fylker.- Bra for stamveien

— Nei, for noe av grunnen til denne omorganiseringen er nettopp hensynet til stamveinettet, at man skal få til mer helhetlig planlegging og gjennomføring. Den nye regionale veisjefen vil få like stort ansvar for Agder som for andre deler av regionen, og dessuten legges det opp til tett samarbeid med fylkeskommunene, sier Mjaaland.Det var på en pressekonferanse i Oslo i går at veidirektør Olaf Søfteland la fram sine planer for hvordan veivesenet skal se ut her i landet i fremtiden. Endelig vedtak foretas av Samferdselsdepartementet, og samferdselsminister Torhild Skogsholm sier hun vil vurdere saken på selvstendig grunnlag. Man regner likevel med at veidirektørens løsninger ikke blir vesentlig endret.Veivesenet vil fra neste år være delt i en forvaltningsenhet og en produksjonsenhet. Produksjonen omgjøres til aksjeselskap.Forvaltningsdelen skal bestå av fem regioner. Skien for vår del, i tillegg Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Produksjonen skal ha hovedkontor i Oslo og regionkontor i Oslo, Trondheim og Bergen. Sørlandet kommer inn under Oslo.Uklart om bemanning

Omorganiseringen i veivesenet skal munne ut i en reduksjon av antall ansatte fra 5.000 til vel 4.000, altså 20 prosent nedgang. Foreløpig er det vanskelig å si hvordan det går med de ansatte ved veikontorene i Arendal og Kristiansand.- Vi blir omgjort til distriktskontorer under regionkontoret i Skien. Vi skal nå i gang med detaljplanlegging. Ingen blir oppsagt, men stillinger vil forsvinne over noen år. Samtidig må en del nøkkelpersonell regne med å flytte til det nye regionkontoret i Skien. Dette avhenger i stor grad av hvordan arbeidsdelingen blir mellom regionkontor og distriktskontorene, sier veisjef Mjaaland.Fylkesordfører Thore Westermoen i Vest-Agder beklager at Sørlandet trolig taper nok en lokaliseringsstrid:- Vi kommer til å gjøre det vi kan for å benytte åpningen ministeren gir når hun sier hun vil vurdere dette på selvstendig grunnlag, sier Westermoen.Han tror det kan bli tungt å kommunisere med en veisjef som sitter i Skien:- Dette representerer nok en omdreining på skruen når det gjelder sentralisering. Det ser ut til at miljøet rundt Vegdirektoratet tenker at sentralisering er klokt, og det synes jeg er beklagelig, sier Westermoen.