ARENDAL: Fløistad reagerer kraftig på at innstillingen til Nasjonal transportplan bare legger opp til bruk av 36 millioner statlige kroner i året til en ny motorvei og at veibrukerne dermed tvinges til å punge ut med en større andel for å få en bedre vei. Skal den nye motorveien påbegynnes i planperioden 2002-2011 må veien finansieres lokalt.— Den tid er forbi at vi i Norge skal bygge veier for statlige penger. Det skinner helt klart gjennom i innstillingen til Nasjonal transportplan. Det tenkes ut fra Oslo hele tiden. Hvorfor kan ikke byråkratene se at Kristiansand er et knutepunkt i sør. Landsdelen kan ikke vente med utbygging av stamveinettet, sier Fløistad.- Det gledelige er at innstillingen signaliserer at bomselskapet kan forskuttere den statlige andelen slik at vi kan komme fortere i gang. Slaget er altså ikke tapt og vi skal stå på for å påvirke våre stortingspolitikere. Vi kalte dem inn på teppet i dag i Arendal for å fortelle dem hva vi forventer, legger Fløistad til.Ja til firefelts vei

Aust-Agders veisjef Olav Ellevset er lite fornøyd med innstillingen. Med 36 millioner kroner årlig fra staten og 80-90 millioner kroner fra bomstasjoner på Kaldveld og Brokeland vil utbyggingstakten på ny E 18 mellom Grimstad og Kristiansand og på Brokelandsheia bli tregere enn utbyggingen Rannekleiv-Temse hvor det brukes 90 millioner kroner i året.- Men det positive er at transportplanen legger opp til fire felt på strekningen Arendal-Kristiansand og at bomstasjoner aksepteres. Uten bompenger vil det imidlertid kunne ta mellom 65 og 140 år å bygge motorvei mellom Grimstad og Kristiansand, sier veisjef Olav Ellevset, som hadde håpet på minst 50 millioner kroner i året fra staten.0-visjon uten nok penger

— Det foreslås videre å sette av 180 millioner kroner i fireårsperioden og 400 millioner kroner i tiårsperioden til investeringer i øvrige riksveier, inklusive gang- og sykkelveier, miljø- og trafikksikkerhetstiltak og kollektivtiltak. Det er en liten økning. Vi står tilbake med 30 millioner kroner til utbedring av dårlige veier. Det betyr 3-4 millioner kroner i planperioden, i hele fylket. Vi får ikke gjort mye for så lite penger.Ellevset minner om transportplanens flotte 0-visjon for å få ned ulykkestallene, men etterlyser nok penger til å oppfylle visjonen.- I Nasjonal transportplan legges det opp til at vogntog skal kunne være opptil 25,25 meter og veie 60 tonn, som i Finland og Sverige. Jeg ser mørkt på å sende slike vogntog ut på deler av E 18 gjennom Aust-Agder. Det nytter ikke å flikke på de dårligste veibitene. Vi må bygge nytt og derfor bør vi få mer penger fra staten, sier veisjef Olav Ellevset.