KRISTIANSAND: I juni i fjor fraktet hvert passasjerfly nær 62 passasjerer i gjennomsnitt til eller fra Kristiansand Lufthavn. I juni i år var det i snitt 46 passasjerer i hvert fly.Det betyr at et gjennomsnittlig rutefly fra Kjevik bare er en tredjedels fullt.Årsaken til bedre plass er enkel nok, med totalt fire flere rutefly til Oslo og tre nye til Amsterdam i år. Braathens hadde ni daglige til Gardermoen i juni, SAS var inne med fem. For ett år siden rådde Braathens luften alene med ti daglige til hovedstaden.Junitallene for de enkelte selskapene viser at Braathens hadde 57.548 passasjerer, en nedgang på sju prosent fra juni i fjor. SAS noterte 13.994 i sine cabiner. Maersk Air hadde 7093 på sine tre daglige mellom Kjevik og Kastrup. KLM, som innledet tre daglige til Nederland i mars, fikk 3670 passasjerer i juni. Coast Air fraktet 701 passasjerer med sine to daglige turer til Vestlandet i små fly.Distriktssjef Ronny Andersen synes ikke Braathens nedgang er dramatisk.— Siden juni i fjor har vi jo fått konkurranse. Slik sett er ikke våre tall så verst. Samlede tall viser i alle fall at markedet vokser, konstaterer han.Fortsatt priskrig

Andersen regner med at priskrigen mellom Braathens og SAS fortsetter.- Det er vi nødt til. Men publikum må være forberedt på noe prisøkning utover høsten, legger han til.I sommer har de billigste billettene tur/retur Kjevik-Gardermoen kostet 415 kroner netto. I tillegg kommer 228 kroner i passasjeravgift til statskassen. Denne avgiften erstattet flyseteavgiften på 142 kroner i vår.Regiondirektør Per O. Bergan i Luftfartsverket Agder mener tilbudet totalt sett er glimrende for Agders befolkning.- Men frekvensen til og fra Oslo er større enn strengt nødvendig, synes han.Søndag avsluttes midtsommerprogrammet Braathens innledet 5. juli. I disse ukene har selskapet bare satt opp sju daglige avganger til hovedstaden. Mandag økes antallet til ni igjen.