KRISTIANSAND: — Disse politikerne kan ikke ha fått med seg hva som foregår. Det er 10.000 mennesker som skal til og fra området hver dag. Når politikerne foreslår å legge metroen utenom, detter jeg av lasset. Jeg forstår ikke hvordan de tenker, sier Torbjørn Dovland, driftsdirektør ved HiA.Det er to aktuelle rutealternativer for bussmetroen mellom Østerveien og Bjørndalssletta. Det ene følger dagens E 18-trasé, det andre går gjennom Presteheiatunnelen til HiA og Jegersbergveien.- Med metroen lagt utenom HiA er det nesten en kilometer å gå til nærmeste stoppested. Det må være minst mulig gangavstand for å få folk til å bruke bussen, hevder Dovland.- Sløyfes HiA-forbindelsen, kunne de droppet hele Presteheiatunnelen. En annen konsekvens blir at de kjører buss hvert femte minutt på taket av miljøtunnelen. Og da er den totalt bortkastet, sier Dovland.Han mener det spesielle med høyskoleområdet er at det ikke bor folk der.- Ansatte og studenter skal bare inn og ut, det fører til 20.000 personbevegelser hver dag. Det er et enorm transportbehov, og ikke minst et stort marked. Husk på at metroen skal tjene penger, da blir det merkelig å ignorere 10.000 mennesker. Metroen må sikre seg god økonomi, sier Dovland.Han tror ikke politikerne har reflektert over denne problemstillingen.- Metroen skal ha den enkleste og raskeste veien. Det er det ingen uenighet om. Men man må jo ha med seg passasjerene, sier Dovland.Han peker på den planlagte ekspansjonen på høyskolen og etableringen av kunnskapsparken på området.- Det er ingenting som tyder på at trafikkgrunnlaget blir mindre med årene. Det kommer til å bli flere og flere brukere, det gjelder å se litt inn i fremtiden, mener Dovland.Han minner om at hele høyskoleområdet er regulert for å få folk til å benytte seg av kollektivtransport.Saken skal opp i bystyret 7. mai.gert.ove.mollestad@fedrelandsvennen.no