Kristiansand: Vedtaket ble fattet med 32 stemmer for, mens 21 stemte imot. Dermed kan bomringen bli stående i opptil 15 år ekstra.Blant motstanderne var Torbjørn Urfjell (SV).— Vi sier nei takk til pakker vi ikke ønsker oss, og vi vil stemme mot bompenger. Vi oppfatter bompenger som en ekstraskatt som vi ikke er glade for. Det vil også torpedere bussmetroen, sa han. Dag Vige (V) følte saken var vanskelig etisk og ville ha folkeavstemning.- Vi lever i et mobilt samfunn. Ressursbruken er urettferdig i forhold til resten av verden. Det blir slutt på oljen en gang. Skal vi finansiere ved bompenger, eller prøve å ligge på nivået staten gir for fortsatt veiutbygging? En folkeavstemning kan gjennomføres i sammenheng med kommunevalget til høsten, mente Vige.Forslaget om folkeavstemning ble nedstemt av bystyret.- Lokalpolitikerne har gitt opp å kjempe i mot bompenger. Vi har tatt vår belastning når det gjelder bompenger, nå synes jeg bystyret må vise motstand, sa Stian Storbukås (Frp).Hans Otto Lund (H) var klart for bompengefinansiering og mente kommunen ikke måtte skusle bort sjansen til å komme med i Nasjonal transportplan.- Vi må være med på en delfinansiering. Dette er opplest og vedtatt enten man liker det eller ei. Enten blir det veiprising, bompenger eller over skatteseddelen. Bompenger går til lokale tiltak, mens veiprising på mange måter er usosial, og pengene havner i det store sorte hullet kalt Statskassen. Bompenger er løsningen, sa han.Olaf Messel (Dem.) hadde ikke sansen for bompenger.- Her ser alle ut til å ha kapitulert. Vi spleiser med bilistenes egne penger ved å kreve bompenger i tillegg til andre avgifter. Jeg synes det er en skam at vi må gjøre dette i Kristiansand og Norge, et av verdens rikeste land, sa han.Messel syntes det var ille at Høyre gikk i spissen for å flå bilistene, og dermed næringslivet, når transporten blir dyrere.