Ikke så lett å se, men dette er fra vegvesenets presentasjon av nye E 39. Og dette er hvordan veien vil gå gjennom Lia i Mandal der flere hus må rives. Heslandsheimen er nede på høyre side. Foto: Jarle R. Martinsen

— Begrunnelsen for at vi legger fram kun et trasealternativ er at de andre alternativene totalt sett er vesentlig dårligere enn rød-grønn-traseen når det gjelder investeringskostnader og samfunns nytte.

Følg FVM Mandal på Facebook!

Det sa prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Mandal bystyre torsdag ettermiddag.

Han var kommet for å vise politikerne hvordan de tenker den nordlige traseen forbi Mandal, og deretter den sørlige traseen gjennom Lindesnes.Han sa at alternativ nummer to koster over 400 millioner kroner mer, nettonytten har de regnet til å være 225 millioner kroner dårligere.

— Samtidig som denne også har større negativ virkning for de ikke-prissatte konsekvensene, sa han.

Regnestykke

Tvedt viste en plansje som fortalte om regnestykkene i de ulike alternativene. Den forteller at den åpne veitraseen som er valgt vil koste 2,2 milliarder kroner å bygge. Fjelltunnelene koster 1,4 milliarder kroner å lage.

Ulike konstruksjoner langs veien vil koste 2,5 milliarder kroner, mens byggherrekostnadene koster 864 millioner kroner.De har verdisatt usikkerhetsfaktorene til knappe en halv milliarder kroner. Andre tiltak koster 77 millioner kroner.

Til sammen 7,76 milliarder kroner.

Koster 2,2 milliarder kroner mer

Det dyreste alternativet koster 9,9 milliarder kroner. Dette alternativet er den midtre traseen forbi Mandal og Vigeland.

Tvedt viste bystyret hvordan veien blir seende ut på en 3D-presentasjon. Ikke minst vekket tilførselsveien fra Stusvik og ned mot Mandal sentrum oppmerksomhet. Her vil det komme en, kanskje to tunneler. I Marnarkrysset kommer en rundkjøring. Her blir det også et t-kryss slik at veien blir gående mer direkte mot Mandal sentrum.

Gode oppgjør

Representantene hadde ikke så mange spørsmål. Kanskje et av de mest viktige kom fra Krfs Christoffer Westermoen som ville vite hvordan prosessen med å løse ut eiendommene vil gå. Og da sa Tvedt at de er innstilte på gode oppgjør med de ulike grunneierne. Totalt må opp til 15 boliger rives.

De har i sitt regnestykke satt av 66 millioner kroner til å løse ut eiendommer langs veien som er på 24,4 kilometer.