— Det er grunn til å slå alarm når halvpartene av hotellsengene i Kristiansand står tomme i første halvår, sier Torbjørn Evenbye som drev Ernst Hotell fra 1959 til 1986 og deretter var turistsjef i Kristiansand fram til 2003. — Like ille er det at belegningsprosenten gikk tilbake i den alltid tidligere så gode hotellmåneden juni sammenlignet med i fjor. Med alt som byen har å by på av opplevelsestilbud og spennende spisesteder, skulle alt ligge rette for å oppnå et hotellbelegg på nivå med andre større, norske byer. Som et reiselivslokomotiv for landsdelen er det rart at Kristiansand ikke lengre har sin egen reiselivsorganisasjon som arbeider for å markedsføre byen spesielt, sier han.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Debattinnlegg

I et debattinnlegg i Fædrelandsvennen stiller han spørsmål om hvem som skal markedsfører Kristiansand etter at turistkontoret for lengst er nedlagt og Visit Sørlandet må tilstrebe og ikke gi noen bedrift eller kommune mer markedsføring enn andre. Og da blir det etter Torbjørn Evenbyes mening først og fremst Kristiansand som landsdelens største turistdestinasjon, som blir skadelidende.

— Jeg vet det er flere med meg som savner en frontfigur som kan være reiselivsbransjen i Kristiansand sitt ansikt utad. Bransjen trenger en person som er villig til å blø for Kristiansand. Dette er vel omtrent den enste av de større byene som ikke har en egen turist- eller reiselivssjef. Til og med Arendal har valgt å ha dette ved siden av en regional reiselivsorganisasjon, sier Torbjørn Evenbye.

Egen markedsføring

Den pensjonerte turistsjefen er fullt klar over at hotellkjedene de siste årene har blitt sterkere og i større grad enn tidligere sørger for sin egen markedsføring, men akkurat det mener han også kan være uheldig for Kristiansand.

— Dersom en kjede som for eksempel Scandic får en forespørsel om å ta imot en kongress, vil de nok om de ikke har kapasitet, heller tilby et av sine hoteller i en annen by framfor å samarbeide med konkurrenter lokalt. En lokal reiselivsorganisasjon vil kunne koordinere et slikt samarbeid. For konferansearrangører er det også viktig å kunne tilby tjenester som guidede skjærgårdsturer etter modell av det som eksisterer for cruiseskipene som ankommer byen.

Torbjørn Evenbye peker på at det vil være de minste aktørene som ikke har økonomi til egen sentral markedsføring, som vil ha størst glede og nytte av at det igjen etableres en egen reiselivsorganisasjon for Kristiansand.

- Etter eget ønske

Daglig leder Heidi Sørvig i Visit Sørlandet mener uttalelsene til Torbjørn Evenbye må stå for hans regning. Hun peker på at omorganiseringen ble gjort etter ønsker fra næringen selv.

— Å ha en egen turistsjef i hver kommune er ikke ensbetydende med å lykkes. Vi mener det kan være bra å samle og bygge opp kompetanse, fremfor å operere med flere konkurrerende organisasjoner. Når det gjelder markedsføring så har nok folk i dag større tiltro til andres opplevelser og erfaringer enn på betalt reklame. Dermed blir det viktigere å arbeide sammen for å gjøre hverandre gode slik at vi får fornøyde besøkende som kommer tilbake og anbefaler stedet til andre.

— De to siste årene har Kristiansand hatt en kapasitetsøkning. Man har hatt vekst i antall solgte romdøgn i byen, men ikke klart å ta unna fullt ut i forhold til veksten. Stavanger forventer lignende utvikling de neste årene som følge av kraftig vekst i kapasitet, sier hun.