Ordfører i Vennesla, Torhild Bransdal (KrF), ledet fredagens møte i ATP-utvalget (areal transportplan). Der fikk politikerne presentert ideene til hvordan kollektivtrafikken i Kristiansandsregionen kan bli vesentlig bedre. Foto: Kjetil Reite

Skissen som ble presentert fredag betyr en kraftig omlegging av dagens kollektivtrafikk.

— Dette er en visjon som ikke er bearbeidet. Det er ment som et utgangspunkt for en diskusjon om hvordan man kan nå målene for kollektivtrafikken, sier Siv Wiken, direktør i Agder kollektivtrafikk (AKT).

På et møte med det interkommunale ATP-utvalget (areal transportplan) viste hun en mulig løsning for hvordan kollektivtrafikken i Kristiansand kan økes til over 70.000 reisende hver dag. I dag reiser 35.000 med bussen daglig.

• Bussmetroen starter i Søgne og ender opp i Sørlandsparken/Dyreparken som i dag. På denne strekningen kjøres det leddbusser hvert femte minutt.

• Bussmetroen kjører ikke gjennom sentrum og via UiA som i dag. I stedet etableres det en ringbuss som også kjører hvert femte minutt.

• Denne ringbussen kjører en rute fra Gartnerløkka - Kvadraturen - UiA - sykehuset (ny bro) - Gartnerløkka.

Ideer

Selv om Siv Wiken presiserer at dette kun er løse ideer, blir den likevel tatt med som en mulig løsning for kollektivtrafikken i Kristiansand. Når Kristiansand får sin nye bompengepakke (bymiljøavtalen) fra 2017 vil nemlig denne inneholde en rekke kollektivtiltak.

Ordfører i Vennesla, Torhild Bransdal (KrF), ledet fredagens møte i ATP-utvalget (areal transportplan). Der fikk politikerne presentert ideene til hvordan kollektivtrafikken i Kristiansandsregionen kan bli vesentlig bedre. Foto: Kjetil Reite

Den vil for det første inneholde rene infrastrukturtiltak som nye kollektivtraseer og broer for kollektivtrafikk. I tillegg vil den inneholde en finansiering av kollektivtrafikken.— En egen kollektivgruppe jobber med kollektivtiltak og dette er en måte å gjøre det på. Så vil vi se på fordeler og ulemper med denne løsningen, sier Jo Viljam Drivdal, som jobber med den nye bymiljøavtalen.

Planene vakte begeistring hos politikerne på fredagens møte.

— Dette ser veldig lovende ut. Uansett hvilken løsning som blir valgt, kan ikke ha det som i dag der du risikerer å sitte en time på bussen fra Søgne til Sørlandsparken. Da tar folk heller bil, sier Kåre Glomsaker (Frp), leder av fylkeskommunens Sam-utvalg (samferdsel, areal og miljø).

Økning

Skal AKTs ideer gjennomføres, må flere prosjekter på plass. Blant annet må det komme en ny bro fra Sødal til sykehuset. Det er også flere av dagens knutepunkter som er vanskelige.

I tillegg må kollektivtrafikken ha midler til drift. Det er ikke avklart hvor mye staten vil bidra med eller om man kan ta bompenger og bruke til å drifte bussen.

— Det som er viktig for oss, er at vi har et opplegg som fremstår som attraktivt. Vi vet at de reisende er opptatt av høy frekvens, god regularitet og at det ikke må ta altfor lang tid med buss sammenlignet med bil. Tar det dobbelt så lang tid med buss, tar folk heller bilen, sier Siv Wiken.

Foreløpig har de ikke tidsplan eller kostnader for en utbygging av den typen de skisserte på fredag.

— Det handler om å finne løsninger som viser hvordan vi kan nå de målene som er satt i klimaforliket, sier Wiken.

I klimaforliket ble det slått fast at all trafikkøkning skal tas av kollektiv, syklende og gående.

Oppgraderer lyskryss

Nytt er også det at lyskryssene i Kvadraturen nå oppgraderes slik at de skifter til grønt når det kommer en buss som er forsinket

I løpet av året vil det nye systemet være klart. Sensorer i bakken skal da registrere hvilken buss som passerer. Dette blir igjen koblet til sanntidssystemet slik at lyskrysset får informasjon om bussen er for sen.

— Hvis bussene kommer for sent, skal de gis prioritert. Det er et veldig spennende prosjekt for å få bussene raskere gjennom Kvadraturen, sa Inger Ann Fidjestøl i ATP-utvalget.

Hun er leder for utbygging i Statens vegvesen Vest-Agder.

Systemene blir nå installert i alle lyskryss i Kvadraturen der det går busser. I tillegg vil også lyskrysset i Rundingen på Lund (like ved Lundsbroa) få et slikt system.

Vil ta ringvei ut av bompengepakke

Kristiansand og nabokommunene vil at en ringvei rundt Kristiansand ikke skal være en del av den nye bompengepakken for Kristiansand.

Håpet er at den nye ringveien blir en del av en sammenhengende utbygging av E 39 Kristiansand - Vigeland. Et slikt sammenhengende prosjekt kan også være godt egnet for det nye veiselskapet som regjeringen planlegger.

Et slikt veiselskap skal ifølge regjeringen gi raskere og mer sammenhengende veiutbygging.

ATP-utvalget vedtok fredag å sende en søknad til Samferdselsdepartementet der de ber om at veien blir en del av stamveinettet.

Ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn (H), sa på møtet at de har fått positive signaler fra både veidirektoratet og Statens vegvesen om at det var gode sjanser for at veien ble en del av stamveiutbyggingen. Det betyr at de ikke trenger å finansiere veien over neste bompengeperiode (bymiljøavtalen) som skal starte i 2017. På møtet var likevel noen av politikerne skeptiske til om dette like godt kan bety at veien kommer senere.

— Hvis departementet har et helt annet syn, vil vi få svar på det. Vi spiller ikke våre sjanser for å ta det inn igjen i bymiljøavtalen, sa Grundekjøn.

Også veien til Kjevik kan bli tatt ut av den kommende bymiljøavtalen.