KRISTIANSAND: 3. april i fjor kjørte den erfarne lastebilsjåføren, dømt en gang og bøtelagt sju ganger tidligere for fartsoverskridelse, inn i fartskontroll på riksvei 9 ved Esso-stasjonen på Krossen i Kristiansand.

Den 56 år gamle sjåføren ville ikke vedta noe forelegg på stedet for å ha kjørt i 61 kilometer. Dermed endte saken som en ordinær bot, som han heller ikke ville betale. Saken havnet derfor i Kristiansand tingrett, der den tiltalte, med privatengasjert forsvarer, kjempet kraftig mot politiet og deres fartsmåling.

Ikke skyldig

I retten sa mannen at han overhode ikke hadde gjort seg skyldig i hastighetsoverskridelse. Ifølge dommen forklarte tiltalte at han kjørte etter tre andre biler. Alle holdt samme hastighet "litt over 50". Dessuten visste tiltalte, med sin mangeårige erfaring som yrkessjåfør, at det ofte var hastighetskontroll på stedet. Derfor kjørte han ikke for fort på strekningen.

I dommen fremgår det at politiet, ifølge tiltalte, ville forhandle om hastighetsoverskridelsen etter at 56-åringen var stanset. Først sa politimannen at måleresultatet var 67 kilometer. Da tiltalte nektet dette, gikk politimannen ned til 64 kilometer, og siste tilbud var 61 kilometer.

I tillegg til dette mente tiltalte at fartsmålingen med laser var utført uriktig, og at det ikke var anledning for en politimann alene å ha slik fartskontroll.

Ikke noen forhandling

Retten har sett helt bort fra tiltaltes forklaring. Politimannen som var på kontroll ble avhørt som vitne, og avviste at kontrollen var uriktig gjennomført. Han tilbakeviste at det hadde vært noen tilbud om forhandling om måleresultatet.

Retten har lagt politibetjentens forklaring til grunn, og sett bort fra tiltaltes versjon. Derfor er mannen dømt til å betale en bot på 3500 kroner. I tillegg må han betale 5000 kroner i saksomkostninger, og bære kostnadene med utgifter til egen forsvarer siden det ikke dekkes av det offentlige.

Retten har i skjerpende retning lagt vekt på lastebilsjåførens historikk med mange brudd på vegtrafikklovgivningen siden 1994.