MANDAL: — Mange setter veldig pris på plasseringen langs elva, sier eiendomsmegler Emmy Holmquist hos Eiendomsmegler1 i Mandal.

I løpet av sommeren legges 26 leiligheter ut for salg på tomten til det som en gang var skipsverftet Westamarin like ved Sjøsanden. Tomten ble for 20 år siden overtatt av Techno Eiendom og de har siden utviklet området til nærings- og boligformål.

— Vi håper å komme i gang med byggingen før nyttår, sier daglig leder Jan Rune Pedersen.

De har planer om et byggetrinn også etter det, og i så fall vil den gamle Westamarin-tomten inneholde totalt 70 leiligheter fra 50 til 162 kvadratmeter. Prisen vil ligge fra under tre millioner kroner til vel ti millioner kroner.

— Leilighetene i øverste etasje vil selges på bud mens de andre vil selges i henhold til en prisliste, sier Pedersen.

Les også:

Samme prisklasse

På andre siden av elva bygger selskapet Laksesoben Eiendom 46 leiligheter i samme prisklasse. Her lå i sin tid den gamle båtslippen i byen.

Og innover mot sentrum er det også blitt leiligheter der Marna Motor og Marnar Bruk en gang lå.

— Jeg mener det er et marked for så dyre leiligheter i Mandal. Det er nødvendigvis ikke leiligheter som blir solgt fra den ene dagen til den andre, men mer over tid, sier Holmquist.

Hun tror mange setter mer pris på leilighetsbygg enn industribygg slik Mandal sentrum var dominert av i dette området. Nå er industrien flyttet til Gismerøya og Jåbekk som ligger øst for sentrum.

Her er utløpet av Mandalselva. Nærmest var en gang i tida skipsverftet Westamarin og i bakgrunnen på andre siden den gamle slippen. På begge sider bygges det leiligheter og flere vil det bli på de gamle industritomtene. Foto: Illustrasjon: SMS Arkitekter AS, Foto: Per Arne Kvamsø

Eksplosjon av leiligheter

Om alle planene om leiligheter blir realisert, betyr det at Mandal har fått bortimot 500 nye leiligheter siden begynnelsen av 2000-tallet. Det var da et skrikende behov for slike boenheter.

— Da jeg begynte i bransjen her i byen i 1986 fantes det så godt som ingen leiligheter. Det handlet om eneboliger eller rekkehus, forteller Holmquist.

Så da de første leilighetskompleksene begynte å komme lå folk mer enn gjerne i sovepose på utsiden av meglerkontorene for å sikre seg leilighet da de ble lagt ut til salg.

— Mange personer fra 50 år og oppover ønsker seg bort fra tungvinte eneboliger med stort vedlikeholdsbehov, plenklipp og snømåking gjennom året, sier hun.

Regulerer seg selv

Hun tror ikke nødvendigvis at markedet for leiligheter er mettet i byen.

— Det regulerer seg selv ettersom bankene setter som krav at minst 60 prosent av leilighetene skal være solgt før man begynner å bygge, sier hun.

Det har heller ikke vært vanskelig å selge eneboligene som har blitt til salgs etter at den eldste generasjonen har kjøpt leilighet.

— Byen har et balansert boligmarked der enhetene stort sett blir solgt rett rundt prisantydning. Dessuten viser statistikken at antall dager boligene har vært til salgs har gått nedover fra 2015 til 2016, sier Holmquist.

Effekten av ny europavei

I framtiden er hun spent på effekten av ny E 39. — Det kan meget godt være at det å bo i Mandal og jobbe i Kristiansand blir enda mer attraktiv når kjøreveien mellom byene bare blir på 20-25 minutter, sier Emmy Holmquist.