Partene møttes til forhandlinger i går ettermiddag. De håper på løsning før månedsskiftet.

– Vi er i en god dialog med hverandre. Vi ser på alternative modeller som det skal jobbes noe videre med i dagene fremover og håper å lande før månedsskiftet, sa fylkesordfører Terje Damman (H) etter onsdagens møte.

Han hadde da møtt blant andre ordfører Arvid Grundekjøn, plan— og bygningssjef Venke Moe og teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune angående trafikktiltak på Søm.

Representanter fra fylkeskommunen og kommunen møttes onsdag ettermiddag for å diskutere trafikktiltak på Søm. Nærmest til høyre fylkesordfører Terje Damman (H) og ordfører Arvid Grundekjøn (H) i Kristiansand. Foto: Kjartan Bjelland

Diskuterer sykkelveienDet er flere ting som må løses før National Oilwell Varco (NOV) kan flytte inn på Støodden. Blant annet vedtok fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø 5. februar at de krever gang— og sykkelvei derfra til Varoddbroafør det gis brukstillatelse.

Den nesten fire kilometer lange strekningen er anslått å koste 60–70 millioner kroner.

SAM-utvalget krever gang- og sykkelsti langs Sømsveien før det gis brukstillatelse på Støodden. Nå vurderer kommunen om de vil komme med en innsigelse. Foto: Vegard Damsgaard

Ønsker flere fakta– Møtet dreide seg mest om sykkelveien på Sømsveien. Vi ser etter andre løsninger som kan gjennomføres på tida vi har til rådighet. I dag var det var det innledende drøftinger, sier teknisk direktør i Kristiansand kommune, Ragnar Evensen.

For kommunens del er det snakk om hvorvidt de skal sluttbehandle saken med en innsigelse eller ikke. En annen løsning vil eventuelt klar innen neste SAM-møte i midten av mars, ifølge Evensen.