ALICANTE / KRISTIANSAND: — Jeg har strandet i Spania med mine to gutter på to og fire år, sier Mathilde Helene Pettersen fra Kristiansand.

Hun ville gjerne støtte Flynonstop. Planen var å ta det første returflyet på Alicante-ruten som skulle åpne i helgen.

Da konkursen var et faktum tirsdag, fikk alle passasjerene en e-post fra selskapet med oppfordring om å bestille hjemreise med spesialpriser hos SAS.

— Jeg er ikke veldig imponert over spesialprisene. Flynonstop-reisen vår kostet 2700 en vei for oss tre. Nå må vi ut med om lag 10.000 kroner for å komme oss hjem med SAS på lørdag.

Jan Mikkelsen og Reidun Aas-Lyngby fra Kvarstein er i Albir, og kommer seg ikke hjem med Flynonstop fra Alicante slik de hadde planlagt. Foto: Privat

— Ba du om spesialpris? - Ja. Men det var ikke snakk om det fra SAS kundesenters side i vårt tilfelle, sier Pettersen.

Et annet par som hadde billetter på Flynonstops første returflight fra Alicante på lørdag er Jan Mikkelsen og Reidun Aas-Lyngby fra Kvarstein.

— Vi skal nå komme oss hjem. Men jeg er litt sur for den e-posten de sendte oss med tilbudet fra SAS. "Spesialpris" kalte de det, men prisen jeg fikk var 6500 kroner og det er over dobbelt så dyrt som billettene vi allerede hadde kjøpt, sier Jan Mikkelsen.

Han betalte billettene med Visa-kort, og regner ikke med å få tilbake noe av utleggene.

Bostyrer Bjørn Senum har anslått at over 300 passasjerer var i utlandet med returbilletter til Kjevik som ble ugyldige med Flynonstops konkurs.