KRISTIANSAND: — Det har jo blitt vesentlig dyrere for kundene, og mange sliter med å betale regningene sine, forteller Ellinor Fiskaa , daglig leder i Agder Bomdrift, selskapet som administrerer bompengeordningen.

I 2011 ble det sendt ut 5.900 inkassokrav på til sammen 4,7 millioner kroner til bompengekunder i Kristiansand.

Ellinor Fiskaa, daglig leder i Agder Bomdrift. Foto: Kristin Ellefsen

Nye Kristiansand Bompengeselskap har rundt 50.000 kunder. Cirka 60.000 bombrikker er i omløp.

Økte bomtakstene

Nye Kristiansand Bompengeselskap startet innkrevingen av bompenger 1. juli 2010. Da ble bomtakstene økt fra 10 kroner til 21 kroner per passering for en liten bil. Med maksimal rabatt koster det 10,50 kroner per passering. Det selges abonnementer som gir fra 30 til 50 prosent rabatt.

— Hvis kunden ikke betaler forskuddet på en avtale (abonnement), må de betale full pris, 21 kroner, per passering i bomringen. Da kan det balle på seg, og kunden kan komme inn i en ond sirkel, påpeker Fiskaa, som sier at selskapet forventer at antall inkassosaker vil øke fremover.

Millioner i inkassokrav

I 2009 ble det sendt ut 5100 inkassokrav fra det daværende bomselskapet i Kristiansand. Dette tilsvarte krav på 2,19 millioner kroner. I 2008 var antallet rundt 5800 inkassokrav, som tilsvarte 2,46 millioner kroner, ifølge Kemneren i Kristiansand.

- Bryr seg ikke

Tidlig i 2011 fikk Kreditorforeningen Sør inn de første inkassosakene, etter oppstarten av det nye bomselskapet.

— Å betale inn et forskudd på 3600 kroner to ganger i løpet av ett år, for å få maksimal rabatt i bomringen, det er en god del penger. De fleste som får inkasso sliter med å betale forskuddet. I tillegg har vi en stor gruppe som ikke bryr seg om å betale ved enkeltpasseringer i bomstasjonene, sier Atle Frivold, leder av Kreditorforeningen Sør.

Gjengangere

Frivold forteller at mange av de 5900 inkassosakene gjelder gjengangere.

— Dette omfatter ikke 5900 unike kunder. Antallet er høyt, men dette handler også om mange passeringer i bomringen, forteller Frivold, som sier at Kreditorforeningen også har har andre bomselskaper som kunder, og at inkassotallene i Kristiansand ikke er høyere enn andre steder.

Gunnar Haddeland, daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap AS. Foto: Tormod Flem Vegge

Doblet inntekteneSiden innføringen av den nye bompengeordingen, 1. juli 2010, er omsetningen i bomstasjonene i Kristiansand doblet. I 2009 var inntektene i bomstasjonene 112,5 millioner kroner.

— Inntektene i 2011 vil ligge på mellom 235 og 240 millioner kroner, sier Gunnar Haddeland , daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap AS.

— Inntektene er omtrent som forventet, fortsetter han, og opplyser at selskapet overførte rundt 300 millioner kroner til Statens vegvesen i 2011, hovedsaklig til byggingen av Vågsbygdveien.

Slutt på sniking

Nye betalingssystemer med videoovervåking skal sørge for at det ikke er mulig å snike i bomstasjonene i Kristiansand.

— De nye videokameraene tar bilder av bilene både forfra og bakfra. Det er ikke mulig å snike, selv om bilisten legger seg over i motsatt kjørefelt, sier Haddeland.