KRISTIANSAND: Tirsdag gikk det hett for seg på Christianssands Bryggeri, som i byen for øvrig.

— I dag setter vi rekord for året. Vi er 43 prosent foran den nest beste dagen, som var forrige uke, opplyser fabrikksjef Øystein Føreland ved CB til Fædrelandsvennen.

Rundt 9000 kasser eller brett med øl og mineralvann ble pakket og fraktet ut fra bryggerilageret på Grim til butikker, utesteder og festivaler i landsdelen.

Beste uka i året

Et blikk ut ruta forklarer hvorfor folk tyr til flaska – eller boksen – i disse dager: Folk som hungrer etter sol tørster etter leskedrikk, med eller uten alkohol.

JOBBER OVERTID: Fabrikksjef Øystein Føreland ved CB har sørget for økt bemanning i bokstapperiet denne uka, for å sikre at de har nok på lager. Foto: Lars Hoen

— Hvis det er godt vær, så er første uka av fellesferien den beste vi har i året. Vi selger det tredobbelte av en vinterdag, og det dobbelte av en dårlig sommerdag, beretter en fabrikksjef i gledesrus.

— Du frykter ikke dere går tomme?

— Du kan forsikre det sørlandske folk om at vi ikke går tomme. De neste dagene har jeg fått folk til å jobbe overtid i tapperiet for at vi skal være hundre prosent sikre, svarer Føreland.

80.000 bokser

CB-sjefen merker at Kristiansand, men også Sørlandet for øvrig, har flere konserter og festivaler enn før. Torsdagskvelder må tankbilen etterfylle 500- og 1000-literstanker hos restaurantene på Torvet.

— Det er ikke snakk om ti prosent økning i omsetningen, men de to-tre prosentene på toppen er veldig gode å ha, påpeker Øystein Føreland.

Sist vinter avsluttet Coca-Cola samarbeidet med CB, tidligere år har rekorden ligget på rundt 15.000 kolli ut av lager per dag.

— Men jeg tror denne dagen er en av de aller beste noensinne for CB-pils. Hver dag sender vi nå ut mellom 60.000 og 80.000 bokser øl, sier fabrikksjefen.

I fjor produserte CB 15 millioner liter: 10 millioner liter øl, resten mineralvann. 18 ansatte måtte gå i vinter, men de 40 som er igjen i produksjonen kan føle seg tryggere enn på mange år.

Ifølge Føreland ligger Hansa Borg-konsernet mange millioner foran budsjett, som er en drøy milliard i omsetning og 90 millioner i overskudd. CB bidrar betydelig til dette.

Iskiosker på hjul

Også hos Hennig-Olsen Is er gode sommerdager minst dobbelt så innbringende som dårlige. Men en kald forsesong gjør at de ligger litt bak årets budsjett, som sier 700 millioner kroner i omsetning.

— Vi har budsjettert med 120 millioner i juli, på bakgrunn av sommeren i fjor. Med en lang godværsperiode i år kan vi kanskje øke ti prosent, rundt ti millioner kroner, men det er vanskelig å spå, forteller administrerende direktør Paal Hennig-Olsen.

I fjor solgte Kristiansands-fabrikken 27 millioner liter is for 687 millioner kroner, og satt igjen med et rekordoverskudd på 50 millioner. Da var sommeren til overmål ganske traurig.

FORDOBLING: - Det er dette været vi venter på, hele tida, sier iskremfabrikkeier Paal Hennig-Olsen. Foto: Reidar Kollstad

Nytt av året er mobile iskiosker, utviklet av Hennig-Olsen Is i samarbeid med båtbygger Claes Olsen fra Arendal. De leies ut om sommeren, og parkeres på lager om vinteren.

Én står ved Bystranda i Kristiansand, andre i Flekkefjord, Arendal, Bergen og Asker. Neste år bygges enda flere.

— Veldig praktisk. Man selger jo ikke is om vinteren, så hvorfor sitte på en kiosk uten omsetning store deler av året, spør eieren ved iskremfabrikken, som neste år runder 90 år.

- Heier på finværet

Sjefen for Kristiansand Dyrepark tror en solrik sommer betyr "godt vær" for sørlandsk turistnæring, inkludert dem selv.

— Vi heier på finværet, da får gjestene den gode feriefølelsen. Etter mye dårlig sommervær senere år har vi opplevd en flukt til utlandet. Vi trenger denne finværsperioden for å etablere troen på en god, norsk sommer igjen, sierPer Arnstein Aamot til Fædrelandsvennen.

Han mener mange nordmenn planlegger ferien slavisk etter yr.no. Dermed vil strømmen til Sørlandet øke med det sjeldent gode tidagersvarselet i starten av fellesferien.

Men sol fra klar himmel er ikke perfekt parkvær. Da foretrekker mange å praktisere som badeløver, fremfor å betrakte løver bak gitteret.

— Mange skal innom dyreparken, men i stedet for tre dager går de to dager, eller én i stedet for to. Den store økningen hos oss i fjor kom fordi folk var her lengre. I en lang, varm periode kan vi ha like mange unike gjester, men antall besøk går ned, forklarer dyreparkdirektøren.

I fjor oppnådde parken 976.000 besøkende, en økning på 180.000 fra året før. Dyreparken omsatte for 317 millioner kroner og nær tredoblet overskuddet til 35,7 millioner kroner.