VEST-AGDER: En fersk rapport fra Statens vegvesen fastslår at det vil koste rundt 2,5 milliarder kroner å fjerne forfallet på fylkesveiene i Vest-Agder. Fordelt per meter veg utgjør dette 1236 kroner.

Av dette er om lag 890 millioner kroner knyttet til veioverbygningen (veifundament og vegdekke) og om lag 910 millioner kroner til veiutstyr og miljøtiltak. Det er også stort behov knyttet til drens— og avløpsanlegg, rundt 320 millioner kroner. Behovet knyttet til bruer er anslagsvis 290 millioner kroner.

Kåre Glomsaker (Frp) mener fylkeskommunen ikke får gjort noe med den elendige veistandarden på fylkesveiene uten mer penger fra Staten. Foto: Hanne Christine Borø

— Elendig veistandard

— Jeg visste jo at denne rapporten skulle komme, men at resultatetvar så vanvittig, det hadde jeg ikke trodd, sier leder for samferdselsutvalgeti Vest-Agder, Kåre Glomsaker (Frp) til Fædrelandsvennen.

Han kjører selv ofte på fylkesveiene i indre Agder og kallerveistandarden for elendig. Noen områder vil han karakterisere som uforsvarlig.

— Vi må se todelt på dette. Det er for det første et bildeav etterslepet vi sliter med, men også et greit verktøy å sende inn tildepartementet som nå ser hvor mye penger vi faktisk trenger, sier han.

Alle tunneler må oppgraderes

Det er 16 fylkesveitunneler i Vest-Agder, med et samlet registrert behov på nærmere 140 millioner kroner for å fjerne forfall og gjøre nødvendig oppgradering.

Det er registrert behov for tiltak i alle tunnelene. De største tiltakene er knyttet til oppfyllelse av tunnelsikkerhetsforskriften i fem tunneler, først og fremt sikkerhetsbelysning i to tunneler på Fv 42, Bjørkåstunnelen og Gåsehellertunnelen.

Kostnadene til disse to tunnelene samt Presteheiatunnelen på Fv 471 utgjør i overkant av 60 prosent av de totale kostnadene for å oppgradere fylkesveitunnelene i Vest-Agder fylke.

To bruer sliter mest

Det er registrert et behov på rundt 290 millioner kroner for å fjerne forfall og gjøre tilhørende oppgradering av fylkesveibruene i Vest-Agder. Dette omfatter ikke alt forsterkningsbehov og utbedring av flaskehalsbruer.

Størst kartlagt behov er det for Flekkefjord bru på Fv 44 (rundt 35 millioner kroner) og Oksesteinen bru på Fv 822 (nær 16 millioner kroner). I begge disse tilfellene omfatter kostnadene bygging av ny bru, noe som ansees som nødvendig.

Totalt er det beregnet et behov på mellom 45-75 milliarder kroner for å oppgradere hele fylkesvegnettet i Norge til veienes opprinnelige tiltenkte standard. Statens vegvesens rapport om forfallet på fylkesveiene er en del av arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) for 2014 – 2023. ## Aust-Agder trenger 1,5 milliarder kroner

I Aust-Agder er det registrert et samlet behov på rundt 1,5 milliarder kroner for å fjerne forfall og gjøre tilhørende nødvendige oppgraderinger på fylkesveinettet. Det største behovet er knyttet til veioverbygningen (vegfundament og vegdekke), som er om lag en miliard kroner. Det er også behov knyttet til drens- og avløpsanlegg (rundt 40 milliloner kroner), samt vegutstyr og miljøtiltak som har et behov på nær 150 mill. kroner. Det kartlagt et behov på rundt 180 millioner kroner knyttet til bruer.

Det er sju fylkesveitunneler i Aust-Agder, med et samlet registrert behov på om lag 90 millioner kroner for å fjerne forfall og gjøre nødvendig oppgradering. Det er registrert behov for tiltak i alle tunnelene.