KRISTIANSAND: — Jeg har akkurat fått en offisiell bekreftelse fra Jernbaneverket om at feilen er fikset. Men det må påregnes forsinkelser og innstilte tog utover dagen, sa strekningsansvarlig for Sørlandsbanen i NSB, Dag Brekkan, til Fædrelandsvennen klokken 11.45. Da hadde all togtrafikk stått stille siden klokken 09 på grunn av en sambandsfeil. Feilen førte til at det ikkevar mulig å få forbindelse mellom tog og trafikkledelse.

— Togene ble stående både her og der. Toget til Oslo fra Kristiansand, med avgang 08.42, ble stående mellom Vennesla og Nelaug, mens toget på vei sørover, som gikk fra Oslo 07.25, ble stående på Hjuksebø, opplyser Brekkan.

Rammet alle tog

Togstansen rammet alle tog, både godstog, flytog og NSBs tog.

— Dette var utenfor NSBs kontroll. Men parallelt med dette har vi prøvd å skaffe alternativ transport til kundene slik at belastningen skulle bli minst mulig, sier Brekkan.

Ifølge Jernbaneverket, som eier systemet, ble alle tilgjengelige ressurser satt inn for å finne og utbedre feilen.— Feilen som førte til at all kommunikasjon mellom tog og trafikkledelse var falt ut, ble rettet klokken 11.30. Trafikken kom straks i gang igjen på alle baner, opplyser Jernbaneverket på sine nettsider.

Ved 10.20-tiden hadde man lokalisert feilen til programvare i datamaskinene som styrer radiosambandet.

— Vi har to servere som hver for seg skal kunne gjøre jobben. Det var en feil der som gjorde at de ikke snakket sammen. Da den ene falt ut, tok ikke den andre over, sier pressevakt Arvid Bårdstue i Jernbaneverket til Aftenposten.no.

Ved 11-tiden ble feilen lokalisert til et nettverkskort.

— Når det var reparert, måtte man sjekke mot alle åtte togledersentralene at systemet virkelig fungerte. Det tok en 20 minutters tid, forteller Bårdstue.

Buss for tog

Ifølge strekningsansvarlig for Sørlandsbanen, Dag Brekkan, vil det ta noe tid utover dagen før trafikken går som normalt.

Det er satt inn buss for toget som skulle gått fra Kristiansand til Stavanger klokken 12.03. — Vi har jo ikke noe tog stående i Kristiansand nå, så vi har satt inn buss. Så vil man eventuelt benytte taxi til å få passasjerene fram til de enkelte togstasjonene, sier Brekkan.

De to togene som ble stående mellom Kristiansand og Oslo begynte å kjøre umiddelbart da feilen ble fikset.

— De kjører inn i de faste rutene, men det vil bli forsinkelser utover når togene står alle veier, sier Brekkan, og legger til:

— Jeg vil oppfordre folk til å tenke alternativ transport.

Umulig å kjøre

Både regelverk og praktiske forhold gjør det umulig for togene å kjøre sakte, i stedet for å stå stille, når nødnettet ligger nede, fastslår sikkerhetsdirektør Liv Bjørnå overfor Aftenposten.no.

- Hvorfor kan ikke lokførerne kjøre på visuell kontakt, toglederne har jo uansett nøyaktig oversikt over hvor togsettene befinner seg?

-Fordi dette med nødnettet er en viktig barriere for oss. Hvis det oppstår en feil er man nødt til å komme i kontakt med lokførerne. Hvis de har et problem, må de kunne snakke med togleder. Dette systemet ble veldig aktuelt etter Åsta-ulykken.

- Men siden Åsta-ulykken har jo det øvrige mobilnettet blitt bygget ut på en helt annen måte. Hvorfor kan ikke lokfører kontakte togleder på dette nettet, om det skulle dukke opp problemer?

— Vi kan ikke håndtere en situasjon som med dette omfanget på den måten. GSM-nettet, som ligger nede, gir anledning for togleder til å benytte gruppenanrop, å kunne nå alle samtidig. Og dersom en lokfører gir et nødsignal, som ved et ras eller en bil som står på en planovergang, vil alle tog i det samme området motta samme beskjed, sier Bjørnå.

— Det er også hensiktsmessig for de reisende å kjøre til neste plattform, der de kan slippes av, sier hun.

- Når var siste lignende situasjon?

-Jeg mener å huske at det var i 2010. Da var nødnettet nede et par timer, sier Bjørnå.