KRISTIANSAND: I Trondheim hadde byens fremste politikere programfestet nei til rushtidsavgift, men vedtok så tidsdifferensiert bompengeinnkreving. Dermed håver de inn millioner i belønning fra staten.

— Uten å forskuttere noe, så kan situasjonen i Trondheim gjenta seg i Kristiansand, bare med andre politiske partier ved makten, uttaler varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) til Fædrelandsvennen.

I Trondheim er prisen per passering (med bombrikke) 16 kroner i tidsrommet 07.00–09.00 og 15.00–17.00, åtte kroner resten av døgnet. I Kristiansand er prisen 10,50 per passering hele døgnet (med maks rabatt).

Sist torsdag fikk Kristiansand og Vest-Agder beskjed om at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) ikke er fornøyd med innsatsen. Dermed holdes 60 millioner kroner i belønningsmidler tilbake, det er gitt ny frist til 1. juni for å komme opp med nye, restriktive trafikktiltak.

- Programforpliktet

Kommuneadministrasjonen jobber nå på spreng med å forberede en sak til formannskapet allerede 16. mai. Etter det Fædrelandsvennen forstår er det høyaktuelt å innføre et nytt bompengesystem.

— Vi prøver å få ferdig en politisk sak i løpet av maks én uke, bekrefter Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand kommune.

Trolig vil man i første omgang avklare prinsippet, deretter blir beregning av nye satser en oppgave for tallkyndige i veivesenet. En modell med åtte og 16 kroner behøver ikke være så langt fra sannheten, ettersom totalt innkrevingsbeløp skal være det samme.

Det kan også bli aktuelt å øke satsene kun i morgenrushet. Man oppnår effekt ved at mange matpakkekjørere setter bilen hjemme, uten at andre bilister får svi to ganger samme dag. I dag utgjør morgenrushet 11–12 prosent av den totale trafikken.

Dersom Kristiansand bystyre vedtar en tidsdifferensiert ordning, må endringen godkjennes av Stortinget. Det kan ta noe tid, men det viktigste er at det vises vilje til rushtidstiltak øyeblikkelig.

— Vi ni som sitter for KrF i bystyret er programforpliktet til å stemme mot rushtidsavgift. Så må vi ta diskusjonen på om tidsdifferensiert bompengeinnkreving er noe annet, forklarer Jørgen Kristiansen, som vil ha medlemsmøte om saken.

- Lar seg ikke føre bak lyset

I Trondheim unngår de konsekvent å bruke ordet "rushtidsavgift". Ordføreren i sør tror ikke "tidsdifferensiert bompengeinnkreving" faller bedre i smak.

— Jeg tror ikke folk lar seg føre bak lyset av smarte definisjoner. Du skal være veldig god på semantikk for å se forskjellen, sier Arvid Grundekjøn (H) til Fædrelandsvennen.

Likevel er han klar på at partiet hans – eller hele koalisjonen for den saks skyld – ikke løper fra fagre valgløfter om de vedtar ordningen. Han mener rushtidsavgiften nå dikteres fra sentralt hold.

— I avtalerett er det noe som heter endring i fundamentale forutsetninger. Det har liten interesse å fortolke den opprinnelige avtalen hvis departementet trekker opp en ny virkelighet. Vårt mandat fra velgerne er å gjøre det som er best for Kristiansand, sier Grundekjøn.

Et springende punkt er trafikkreduksjonen, målsatt til fem prosent for å oppnå belønning. Den har vært på 1,1 prosent – eller 4,9 prosent når Kristiansands-politikerne korrigerer for befolkningsveksten, noe statsråden nekter å gjøre.