kø004.jpg Foto: Kjartan Bjelland
kø005.jpg Foto: Kjartan Bjelland

— Dette viser bare at Kristiansand har lykkes i å få redusert både rushtidstrafikken og trafikken totalt, sier regionleder Johan Mjaaland i Statens vegvesen Region Sør.

Fredag presenterte han tall som viser en sterk nedgang i biltrafikken i rushtiden:

• Sammenlignet med november i fjor, har det vært en nedgang i rushtidstrafikken på hverdager på ni prosent. Det vil si i rundt 60.000 færre biler i hele måneden.

• Også totalt sett har det vært en nedgang i trafikken. Hvis man sammenligner perioden etter at rushtidsavgiften ble innført (etter 15. september) med samme periode i fjor, har det vært en nedgang på 2,3 prosent.

Lekkasje

Mjaaland presenterte tallene på et møte i ATP-utvalget (areal transportplan) der politikere fra Kristiansand og nabokommunene møter. Han presiserer at tallene er usikre og foreløpige.

Blant annet er Statens vegvesen klar over at mange sniker seg unna betaling. Trafikken har økt over Tinnheia fordi folk vil slippe unna bommen på E 39 innover mot byen. Også på Ålefjærveien har trafikken økt, siden venndøler dropper bommen på Sødal.

— Skal vi kunne si noe om hvilken effekt rushtidsavgiften har hatt, må vi vite hvor mange som kjører her, sa Hans Otto Lund, Høyres gruppeleder i Kristiansand og ivrig motstander av rushtidsavgiften.

Han mener både lekkasjen og et bedre busstilbud kan ha bidratt til nedgangen.

Johan Mjaaland lover at de skal begynne å måle trafikken på langt flere steder, inkludert Ålefjærveien. De vil også prøve å få til målinger over Tinnheia i samarbeid med Kristiansand kommune.

— Vi er klar over at det har vært en økning her, sier han.

Usikker effekt

Samtidig med at færre kjører bil, er det også flere som har begynt å ta bussen etter at rushtidstrafikken ble innført. Agder kollektivtrafikk (AKT) regner med at de i 2013 vil få nærmere 400.000 flere passasjerer sammenlignet med i fjor.

Dette betyr en økning på mellom fire og fem prosent.

— I tillegg må du få med at passasjerene bare har blitt mer og mer fornøyde med tilbudet. De er blant de mest fornøyde i landet, sier Siv Wiken, administrerende direktør i AKT.

De har ansvar for kollektivtrafikken i Kristiansand. Tallene deres viser at til nå i år har 350.000 flere tatt buss, sammenlignet med i fjor.

En undersøkelse AKT har gjennomført viser også at det er flere som er fornøyd med busstilbudet, sammenlignet med tidligere år.

Økte tilbudet

Wiken tror økningen ikke bare skyldes rushtidsavgiften. I tillegg til at busstilbudet har blitt bedre, har bussen fått nytt sanntidssystem og nytt betalingssystem.

På grunn av veksten, har det også blitt flere fulle busser. Nettbuss Sør har vært nødt til å sette inn to busser på flere ruter i år.

— Vi må hele tiden sette inn nytt materiell, men det er en utfordring å vite hvor veksten kommer og hvor vi skal styrke tilbudet, sier Siv Wiken.

Det tar rundt en måned å få inn ekstra buss og sjåfør i Kristiansand.