Vi skal på tur til våre gode naboer i sør, og ville finne ut hvilke av danskebåtenes nettsider som er best på brukervennlighet og design.

Med oss har vi webrådgiver Eivind Bergmann til å vurdere sidene.

Klar vinner

– Color Line sin nettside vinner oppsummert i mine øyne. Men begge båtenes nettsider har fordeler og ulemper, sier Eivind Bergmann i Netlab AS.

Bergmann mener Fjordlines nettside har et bra og ryddig design.

– De har klart å løfte løsningen mye det siste året. Kartet på forsiden er tydelig og enkelt å forstå. Men de har ikke mobilløsning, og det trekker ned i min vurdering, sier han.

Tidstriktig design

I tillegg synes Bergmann at Color Lines nettside ser best ut visuelt.

– Den er oversiktlig og enkel, med fint design. Men så roter de det til i bestillingsprosessen, og har flere vinduer enn Fjordline, sier han.

Fjordline raskest

Vi tok tiden på bestilling av billetter for avreisedagen vår, onsdag 27. juni. For Fjordlines nettsider tok det to minutter og 18 sekunder før vi var i havn. Color Line brukte tre minutter og 45 sekunder på å gi oss billetter. Dermed seilte Fjordline av sted med seieren.

Bergmanns dom

(skalaen går fra 1-6, der seks er best)

6 Color Line

Designet er moderne og tidsriktig. Du blir ikke møtt med et hav av informasjon på forsiden. Color Lines mobilsider er enkle og ryddige, men de har valgt å ikke ha bookingløsning her.

5 Bookingløsning

Fordeler:

• Når du kommer inn på Color Line, blinker det med grønt i datofeltet til høyre, slik at du fort blir oppmerksom på bookingboksen.

• Du kan forandre mening underveis og legge til eller fjerne personer, kjøretøy og liknende.

• Når du foretar booking er det enkelt å navigere i prisen som passer din lommebok best.

• Bookingprosessen er tydelig. Den viser priser, tidspunkt for avreise og ankomst og total reisetid underveis.

• Tydelig markering av hvilke felter som ikke er fylt ut.

Ulemper:

• Siden for valg av sitteplass er veldig uoversiktlig. Fordelene man får når man velger businessclass og buffetrestaurant bør synliggjøres.

• Savner en fortløpende oppdatering av pris i oppsummeringen i venstre spalte.• Siden for avbestillingsbeskyttelsen kan virke forvirrende, særlig når du allerede har valgt Flex-billett.

• I oppsummeringen på venstre side ser man ikke hva slags billett man har valgt. Når du da går tilbake for å sjekke dette, forsvinner avkrysninger som allerede er gjort.

4 Fjordline

Designet på nettsiden er bra og ryddig, men de har ikke mobilsider. Dette gjør at de synker litt lavere når jeg kaster terningen.

5 Bookingløsning

Fordeler:

• Fjordline gir deg en fortløpende oppdatering av priser i høyre spalte under bestillingsprosessen.

• Det er lagt inn en avbestillingsbeskyttelse på siden for reisende. Jeg liker at den ikke kommer på en egen side.

• Lekre sider for valg av buffet og sitteplasser.

• Tydelig markering av hvilke felter som ikke er fylt ut.

Ulemper:

• Du kan ikke forandre bestillingen underveis.

• Forklaringen av Flexpris er litt bortgjemt nede til høyre og virker ikke som en del av bookingprosessen.

• Hvis det ikke er noen ledige lugarer, kommer det en tekstboks med masse informasjon. Dette kunne nok vært løst litt smidigere.

• Mangler mulighet for å legge til eller fjerne personer og kjøretøy underveis.